Proponujemy Państwu udział w zajęciach edukacyjnych przybliżających zwyczaje i folklor dawnej wsi mazowieckiej. Mogą Państwo dokonać wyboru spośród kilku wariantów obejmujących: udział w lekcji lub warsztatach, zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem oraz przejazd wozem i ogniska.
- Każda z poniższych propozycji skierowana jest do grup liczących od 15 do 25 osób; w przypadku grup liczniejszych należy wybrać kilka pakietów;
- Z propozycji korzystać można od wtorku do piątku w terminie luty – czerwiec 2025 r.;
- Przejazd wozem i ognisko są atrakcjami opcjonalnymi;
- Rezygnacja z któregokolwiek z podanych w pakiecie punktów wiąże się z przerwą i koniecznością oczekiwania na realizację kolejnych;
- W celu płynnej realizacji programu prosimy o punktualne przybycie na teren Muzeum;
- Spóźnienie może wiązać się z koniecznością odwołania części lub całości atrakcji ujętych w programie;
- Dodatkowe informacje uzyskać można pod numerem telefonu: 24 275 28 26 oraz 24 275 28 83, wew. 234
Rezerwacje przyjazdu przyjmowane są telefonicznie, pod numerem 24 275 28 26 lub 24 275 28 83, wew. 234 oraz drogą mailową: rezerwacje@mwmskansen.pl
Cennik
- bilet wstępu normalny – 30,00 zł
- bilet wstępu ulgowy – 20,00 zł
- dzieci do lat 7 otrzymują bilety bezpłatne
- przewodnik w języku polskim, grupa do 25 osób – bilet/ grupa – 180,00 zł
- przewodnik w języku angielskim, grupa do 25 osób – bilet/ grupa – 230,00 zł
- warsztaty „Tajemnice krosna tkackiego” – 17 zł/osoba
- lekcja „W Wojciechowej chałupie” – 8,00 zł/osoba
- warsztaty „Barwny świat ludowych wycinanek” – 17 zł/osoba
- warsztaty „Papieroplastyka obrzędowa” – 17 zł/osoba
- warsztaty „Wielkanoc na Mazowszu” – palmy lub pisanki – 17 zł/osoba
- warsztaty „Na szkle malowane” – 25 zł/osoba
- warsztaty „Uczymy się kaligrafii” – 25 zł/osoba
- warsztaty „Od ziarenka do chleba” – 17 zł/osoba
- warsztaty Rózgi, kleksy i fajerki. Dziecko w rodzinie wiejskiej na początku XX w.” – lalka motanka – 17 zł/osoba
- warsztaty „Skarby pszczelej rodziny” – 25 zł/osoba
- lekcja „Gry i zabawy naszych dziadków” – 8 zł/osoba
- ścieżka przyrodniczo-edukacyjna w parku dworskim – 17 zł/osoba
- ścieżka „W zagrodzie dziadka” – 17 zł/osoba
- warsztaty „Ziołolecznictwo wiejskie” – 17 zł/osoba
- ścieżka „W zagrodzie u babci” – 17 zł/osoba
- przejazd wozem – 12,00 zł/ os.
- organizacja ogniska – grupa zorganizowana min. 15 osób., bilet/osoba – 12,00 zł, czas trwania – 60 min. Prowiant oraz biodegradowalne (ekologiczne) naczynia jednorazowe należy dostarczyć we własnym zakresie.
- serdecznie zapraszamy również do zwiedzania Ratusza w Sierpcu oraz Muzeum Małego Miasta w Bieżuniu
LUTY 2025
SALA G – WARSZTATY DO WYBORU:
WARSZTATY „TAJEMNICE KROSNA TKACKIEGO”
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 4-8
Czas trwania: 90 min.
Warsztaty przeznaczone są dla każdego, kto pragnie zdobyć podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu tkactwa. Podczas warsztatów uczestnicy poznają różnego rodzaju tkaniny i urządzenia związane z przędzą i tkaniem. Głównym punktem warsztatów jest samodzielne wykonanie tkaniny (dywanik, bransoletka, zakładka do książki) na specjalnie przygotowanych ramkach tkackich i według własnego projektu. Własnoręcznie wytkane prace uczestnicy zabierają do domu.
PAKIET Ia – TAJEMNICE KROSNA TKACKIEGO | PAKIET IIa – TAJEMNICE KROSNA TKACKIEGO | PAKIET IIIa – TAJEMNICE KROSNA TKACKIEGO |
9.30–10.00 – czynności organizacyjne | 9.30–10.00 – czynności organizacyjne | 10.30–11.00 – czynności organizacyjne |
10.00–11.30 – warsztaty „Tajemnice krosna tkackiego. Moja własna tkanina” – budynek G, sala G | 10.00–11.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
11.00–11.20 – kulig/przejazd wozem po terenie ekspozycji
|
11.40–13.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 11.40–13.10 – warsztaty „Tajemnice krosna tkackiego. Moja własna tkanina” – budynek G, sala G | 11.30–13.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
13.10–14.10 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 13.20–13.40 – kulig/przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 13.10–14.40 – warsztaty „Tajemnice krosna tkackiego. Moja własna tkanina” – budynek G, sala G
|
14.20–14.40 – kulig/przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 13.50–14.50 – ognisko – atrakcja dodatkowa | – |
LUB
LEKCJA W WOJCIECHOWEJ CHAŁUPIE
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-3
Czas trwania: 60 min.
Dom wiejski, zamieszkany często przez rodzinę wielopokoleniową, spełniał różne funkcje, musiał więc posiadać odpowiednie wyposażenie. Podczas lekcji uczestnicy dowiadują się, jakie sprzęty, narzędzia, urządzenia i przybory musiały się w nim znajdować, gdzie było ich miejsce i jakie miały przeznaczenie. Lekcji towarzyszy zabawa edukacyjna w urządzanie chałupy chłopskiej. Zadaniem uczestników jest ustawienie sprzętów w poszczególnych pomieszczeniach chałupy (makieta). Lekcja w formie pogadanki ilustrowanej prezentacją zdjęć i połączonej z zabawą edukacyjną.
PAKIET Ib | PAKIET IIb | PAKIET IIIb |
10.00–10.30 – czynności organizacyjne | 10.00–10.30 – czynności organizacyjne | 10.30–11.00 – czynności organizacyjne |
10.30–11.30 – warsztaty „W Wojciechowej chałupie”– budynek G, sala G | 10.30–12.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 11.00–11.20 – kulig/przejazd wozem po terenie ekspozycji |
11.40–13.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 12.10–13.10 – warsztaty „W Wojciechowej chałupie” – budynek G, sala G | 11.30–13.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem |
13.10–14.10 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 13.20–13.40 – kulig/przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 13.10–14.10 – warsztaty „W Wojciechowej chałupie” – budynek G, sala G |
14.20–14.40 – kulig/przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 13.50–14.50 – ognisko – atrakcja dodatkowa |
– |
SALA A – WARSZTATY DO WYBORU:
WARTSZTAY BARWNY ŚWIAT LUDOWYCH WYCINANEK
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-3, 4-8
Czas trwania: 60 min.
Uczestnicy zajęć znajdują odpowiedzi na wiele pytań, m.in.: skąd wzięła się tradycja wycinankarstwa w Polsce, jakie miejsce zajmowała wycinanka we wnętrzu mieszkalnym, jakie były formy i techniki wycinania oraz jakich narzędzi używano. Podczas zajęć każdy z uczestników otrzymuje szablon charakterystycznej dla regionu Mazowsza wycinanki, którą wykonuje samodzielnie. Swoją pracę zabiera do domu. Zajęcia w formie pogadanki ilustrowanej projekcją zdjęć połączonej z warsztatami plastycznymi.
LUB
WARSZTATY „PAPIEROPLASTYKA OBRZĘDOWA”
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 4-8
Czas trwania: 60 min.
Bibułkowe kwiaty czy przypominające żyrandole pająki często zdobiły chłopskie izby, szczególnie w okresie świątecznym. Nie mogło ich zabraknąć także na domowych ołtarzykach w każdym wiejskim domu. Dzięki tym ozdobom ciemne i jednobarwne wnętrza stawały się kolorowe i wesołe. Podczas zajęć uczestnicy poznają wzory bibułkowych kwiatów, a następnie samodzielnie wykonują kilka z nich.
PAKIET IV | PAKIET V |
10.30–11.00 – czynności organizacyjne | 10.30–11.00 – czynności organizacyjne |
11.00–12.00 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 11.00–12.00 – ognisko – atrakcja dodatkowa |
12.00–12.20 – kulig/przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 12.00–13.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem |
12.30–13.30 – warsztaty „Barwny świat ludowych wycinanek” lub warsztaty „Papieroplastyka obrzędowa” – budynek A, sala A | 13.40–14.00 – kulig/przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa |
13.30–15.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 14.00–15.00 – warsztaty „Barwny świat ludowych wycinanek” lub warsztaty „Papieroplastyka obrzędowa” – budynek A, sala A |
UWAGA! Możliwość zorganizowania kuligu zależna jest od grubości pokrywy śnieżnej i aktualnych warunków atmosferycznych. prosimy o wcześniejszy kontakt z Muzeum w celu potwierdzenia czy atrakcja będzie realizowana.
MARZEC 2025
SALA G – WARSZTATY DO WYBORU:
WARSZTATY WIELKANOCNE – PALMY LUB PISANKI
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8
Czas trwania: 60 min.
Spotkania poświęcone są zwyczajom i obrzędom wielkanocnym. Popularyzują zanikające zwyczaje związane z własnoręcznym wykonywaniem palm wielkanocnych i malowaniem jaj woskiem. Łączą pogadankę na temat zwyczaju święcenia palm a także metod zdobienia jaj i ich symboliki w tradycji chrześcijańskiej. Podczas warsztatów uczestnicy samodzielnie wykonują tradycyjną mazowiecką palmę i kolorową pisankę.
Prosimy, by każdy z uczestników przyniósł na zajęcia ugotowane jajko, bazie i gałązki bukszpanu.
LUB
LEKCJA W WOJCIECHOWEJ CHAŁUPIE
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-3
Czas trwania: 60 min.
Dom wiejski, zamieszkany często przez rodzinę wielopokoleniową, spełniał różne funkcje, musiał więc posiadać odpowiednie wyposażenie. Podczas lekcji uczestnicy dowiadują się, jakie sprzęty, narzędzia, urządzenia i przybory musiały się w nim znajdować, gdzie było ich miejsce i jakie miały przeznaczenie. Lekcji towarzyszy zabawa edukacyjna w urządzanie chałupy chłopskiej. Zadaniem uczestników jest ustawienie sprzętów w poszczególnych pomieszczeniach chałupy (makieta). Lekcja w formie pogadanki ilustrowanej prezentacją zdjęć i połączonej z zabawą edukacyjną.
Program I | Program II | Program VI |
9.00–9.30 – czynności organizacyjne | 9.00–9.30 – czynności organizacyjne | 11.30–12.00 – czynności organizacyjne
|
9.30–10.30 – warsztaty „Wielkanoc na Mazowszu – palma wielkanocna lub pisanka” lub lekcja „W Wojciechowej chałupie” – sala G | 9.30–11.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 12.00–12.20 – przejazd wozem/ kulig po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa |
10.40–12.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
11.10–12.10 – warsztaty „Wielkanoc na Mazowszu – palma wielkanocna lub pisanka” lub lekcja „W Wojciechowej chałupie” – sala G | 12.30–13.30 – warsztaty „Wielkanoc na Mazowszu – palma wielkanocna lub pisanka” lub lekcja „W Wojciechowej chałupie” – sala G |
12.20–12.40 – przejazd wozem/ kulig po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 12.20–13.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 13.30–15.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
12.50–13.50 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 13.30–13.50 – przejazd wozem/ kulig po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa |
– |
SALA A – WARSZTATY DO WYBORU:
WARSZTATY WIELKANOCNE – PALMY LUB PISANKI
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8
Czas trwania: 60 min.
Spotkania poświęcone są zwyczajom i obrzędom wielkanocnym. Popularyzują zanikające zwyczaje związane z własnoręcznym wykonywaniem palm wielkanocnych i malowaniem jaj woskiem. Łączą pogadankę na temat zwyczaju święcenia palm a także metod zdobienia jaj i ich symboliki w tradycji chrześcijańskiej. Podczas warsztatów uczestnicy samodzielnie wykonują tradycyjną mazowiecką palmę i kolorową pisankę.
Prosimy, by każdy z uczestników przyniósł na zajęcia ugotowane jajko, bazie i gałązki bukszpanu.
LUB
WARSZTATY „BARWNY ŚWIAT LUDOWYCH WYCINANEK”
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8
Czas trwania: 60 min.
Uczestnicy zajęć znajdują odpowiedzi na wiele pytań, m.in.: skąd wzięła się tradycja wycinankarstwa w Polsce, jakie miejsce zajmowała wycinanka we wnętrzu mieszkalnym, jakie były formy i techniki wycinania oraz jakich narzędzi używano. Podczas zajęć każdy z uczestników otrzymuje szablon charakterystycznej dla regionu Mazowsza wycinanki, którą wykonuje samodzielnie. Swoją pracę zabiera do domu. Zajęcia w formie pogadanki ilustrowanej projekcją zdjęć połączonej z warsztatami plastycznymi.
Program III | Program IV | Program V |
10.00–10.30 – czynności organizacyjne
|
10.00–10.30 – czynności organizacyjne
|
11.30–12.00 – czynności organizacyjne
|
10.30–12.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
G |
10.30–11.30 – warsztaty „Wielkanoc na Mazowszu – palma wielkanocna lub pisanka” lub warsztaty „Barwny świat ludowych wycinanek” – sala A | 12.00–13.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
12.00–13.00 – warsztaty „Wielkanoc na Mazowszu – palma wielkanocna lub pisanka” lub warsztaty „Barwny świat ludowych wycinanek” – sala A | 11.40–13.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
13.30–14.30 – warsztaty „Wielkanoc na Mazowszu – palma wielkanocna lub pisanka” lub warsztaty „Barwny świat ludowych wycinanek” – sala A |
13.10–13.30 – przejazd wozem/ kulig po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 13.20–14.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa
|
14.30–15.00 – przejazd wozem/ kulig po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa |
13.40–14.40 – ognisko – atrakcja dodatkowa
|
14.20–14.40 – przejazd wozem/ kulig po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa |
– |
UWAGA! Możliwość zorganizowania kuligu zależna jest od grubości pokrywy śnieżnej i aktualnych warunków atmosferycznych. prosimy o wcześniejszy kontakt z Muzeum w celu potwierdzenia czy atrakcja będzie realizowana.
KWIECIEŃ 2025
SALA G – WARSZTATY DO WYBORU:
WARSZTATY WIELKANOCNE – PALMY LUB PISANKI
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8
Czas trwania: 60 min.
Spotkania poświęcone są zwyczajom i obrzędom wielkanocnym. Popularyzują zanikające zwyczaje związane z własnoręcznym wykonywaniem palm wielkanocnych i malowaniem jaj woskiem. Łączą pogadankę na temat zwyczaju święcenia palm a także metod zdobienia jaj i ich symboliki w tradycji chrześcijańskiej. Podczas warsztatów uczestnicy samodzielnie wykonują tradycyjną mazowiecką palmę i kolorową pisankę.
Prosimy, by każdy z uczestników przyniósł na zajęcia ugotowane jajko, bazie i gałązki bukszpanu.
LUB
WARSZTATY „NA SZKLE MALOWANE”
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8
Czas trwania: 60 min.
Zajęcia umożliwiają realizację własnych pomysłów artystycznych, rozwijają kreatywność i dostarczają wielu pozytywnych emocji. Uczestnicy warsztatów poznają tradycję i techniki malowania na szkle, a następnie samodzielnie wykonują obrazek na szkle. Używając odpowiednich farb pobudzają swoją wyobraźnię, a czerpiąc inspirację z otoczenia mogą wykonać własny projekt lub wykorzystać gotowy szablon.
Program I | Program II | Program IX |
9.00–9.30 – czynności organizacyjne | 9.00–9.30 – czynności organizacyjne | 11.30–12.00 – czynności organizacyjne
|
9.30-9.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 9.30-9.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 12.00–12.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa |
10.00–11.00 – warsztaty „Wielkanoc na Mazowszu – palma wielkanocna lub pisanka” lub warsztaty „Na szkle malowane” – sala G, budynek G | 10.00–11.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 12.30–14.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem |
11.10–12.40 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 11.40–12.40 – warsztaty „Wielkanoc na Mazowszu – palma wielkanocna lub pisanka” lub warsztaty „Na szkle malowane” – sala G, budynek G | 14.10–15.10 – warsztaty „Wielkanoc na Mazowszu – palma wielkanocna lub pisanka” lub warsztaty „Na szkle malowane” – sala G, budynek G |
12.50–13.50 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 12.50–13.50 – ognisko – atrakcja dodatkowa |
– |
SALA A – WARSZTATY DO WYBORU:
WARSZTATY WIELKANOCNE – PALMY LUB PISANKI
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8
Czas trwania: 60 min.
Spotkania poświęcone są zwyczajom i obrzędom wielkanocnym. Popularyzują zanikające zwyczaje związane z własnoręcznym wykonywaniem palm wielkanocnych i malowaniem jaj woskiem. Łączą pogadankę na temat zwyczaju święcenia palm a także metod zdobienia jaj i ich symboliki w tradycji chrześcijańskiej. Podczas warsztatów uczestnicy samodzielnie wykonują tradycyjną mazowiecką palmę i kolorową pisankę.
Prosimy, by każdy z uczestników przyniósł na zajęcia ugotowane jajko, bazie i gałązki bukszpanu.
LUB
WARSZTATY „PAPIEROPLASTYKA OBRZĘDOWA”
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 4-8
Czas trwania: 60 min.
Bibułkowe kwiaty czy przypominające żyrandole pająki często zdobiły chłopskie izby, szczególnie w okresie świątecznym. Nie mogło ich zabraknąć także na domowych ołtarzykach w każdym wiejskim domu. Dzięki tym ozdobom ciemne i jednobarwne wnętrza stawały się kolorowe i wesołe. Podczas zajęć uczestnicy poznają wzory bibułkowych kwiatów, a następnie samodzielnie wykonują kilka z nich.
Program III | Program IV | Program VIII |
9.00–9.30 – czynności organizacyjne | 9.00–9.30 – czynności organizacyjne | 11.30–12.00 – czynności organizacyjne
|
9.30–10.30 – warsztaty „Wielkanoc na Mazowszu – palma wielkanocna lub pisanka” lub „Papieroplastyka obrzędowa” – sala A, budynek A | 9.30–11.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 12.00–12.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa
|
10.40–12.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
11.10–12.10 – warsztaty „Wielkanoc na Mazowszu – palma wielkanocna lub pisanka” lub „Papieroplastyka obrzędowa” – sala A, budynek A | 12.30–13.30 – warsztaty „Wielkanoc na Mazowszu – palma wielkanocna lub pisanka” lub „Papieroplastyka obrzędowa” – sala A, budynek A |
12.20–12.40 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 12.20–12.40 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 13.40–15.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem G |
12.50–13.50 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 12.50–13.50 – ognisko – atrakcja dodatkowa | – |
SALA MŁYN:
WARSZTATY UCZYMY SIĘ KALIGRAFII
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-3
Czas trwania: 60 min.
Lekcja kaligrafii to prawdziwa podróż w czasie. Uczestnicy przenoszą się do szkoły z połowy XX wieku. W atmosferę wprowadza już samo wyposażenie izby szkolnej: czarna tablica z zajęczą łapką do wycierania, dyscyplina, katedra czy ławki z pochylonym blatem i otworem na kałamarz. Tylko w tej wyjątkowej lekcji uczniowie uczestniczą ubrani w fartuszki szkolne. Podczas zajęć poznają dawne przybory szkolne takie jak: bibularz, pióro czy kałamarz. Poznają także wzory liter pisanych obowiązujących w połowie XX wieku. Lekcja prowadzona jest w oparciu o pierwszy profesjonalny podręcznik do nauki pisania i czytania czyli „Elementarz” Mariana Falskiego. Aby to niecodzienne wydarzenie pozostało na długo w pamięci uczestników, zajęcia kończy pamiątkowe zdjęcie klasowe. Zdjęcie wraz z imiennym świadectwem udziału w zajęciach otrzymuje każdy uczeń. Wysyłane są pocztą na adres wskazany przez opiekuna grupy.
Zgodnie z Rozporządzeniem o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przypominamy o konieczności wypełnienia formularza zgody na obecność dziecka na fotografii grupowej, wykonywanej podczas warsztatów kaligrafii. Formularz dostępny jest tutaj załącznik pdf załącznik docx
Program V | Program VI | Program VII |
9.30–10.00 – czynności organizacyjne | 9.30–10.00 – czynności organizacyjne | 11.30–12.00 – czynności organizacyjne |
10.00–11.00 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn | 10.00–11.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
12.00–13.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
11.10–12.40 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
11.40–12.40 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn | 13.40–14.40 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn |
12.50-13.10 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 12.50-13.10 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 14.50–15.10 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa |
13.20–14.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 13.20–14.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa |
– |
MAJ 2025
SALA G – WARSZTATY DO WYBORU:
WARSZTATY „OD ZIARENKA DO CHLEBA”
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8
Czas trwania: 60 min.
Lekcja przybliża etapy uprawy i obróbki zboża na mazowieckiej wsi od końca XIX do lat 50.XX wieku. Podczas zajęć uczestnicy dowiedzą się m.in.: jakie przesądy i zabiegi magiczne towarzyszyły uprawie zbóż? Ile pracy wymagała obróbka ziarna i jakich narzędzi używano oraz czy do ciasta chlebowego dodawano drożdży? Poznają narzędzia i urządzenia służące dawnym mieszkańcom wsi do uprawy i obróbki zbóż, a także funkcje jakie w tradycji ludowej pełniło pieczywo.
LUB
WARSZTATY „SYTUACJA DZIECKA WIEJSKIEGO NA POCZĄTKU XX W.”
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8
Czas trwania: 60 min.
Lekcja wprowadza w świat dziecka wiejskiego na przełomie XIX i XX wieku. Uczestnicy dowiadują się, jakie przesądy towarzyszyły narodzinom dziecka? Gdzie bawiły się dzieci wiejskie? Jak wyglądały zabawki? Czy dzieci chodziły do szkoły? Jakie miały obowiązki? Podczas zajęć uczestnicy wykonują własną lalkę – motankę.
Pakiet I | Pakiet II | Pakiet XI | Pakiet XII |
9.00–9.30 – czynności organizacyjne
|
9.00–9.30 – czynności organizacyjne
|
12.00–12.30 – czynności organizacyjne
|
12.00–12.30 – czynności organizacyjne
|
9.30–9.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 9.30–9.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 12.30–12.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 12.30–12.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa |
10.00–11.00 – warsztaty „Od ziarenka do chleba” lub warsztaty „Sytuacja dziecka wiejskiego na początku XX w.” – sala G, budynek G | 10.00–11.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
13.00–14.00 – warsztaty „Od ziarenka do chleba” lub warsztaty „Sytuacja dziecka wiejskiego na początku XX w.” – sala G, budynek G | 13.00–14.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
11.10–12.40 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 11.40–12.40 – warsztaty „Od ziarenka do chleba” lub warsztaty „Sytuacja dziecka wiejskiego na początku XX w.” – sala G, budynek G | 14.00–15.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 14.30–15.30 – warsztaty „Od ziarenka do chleba” lub warsztaty „Sytuacja dziecka wiejskiego na początku XX w.” – sala G, budynek G |
12.50–13.50 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 12.50–13.50 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 15.30-16.30 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 15.30-16.30 – ognisko – atrakcja dodatkowa |
SALA A – WARSZTATY DO WYBORU:
WARSZTATY „SKARBY PSZCZELEJ RODZINY”
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8
Czas trwania: 60 min.
Uczestnicy warsztatów mają możliwość poznania życia rodziny pszczelej oraz produktów pszczelich. Lekcja muzealna jest połączeniem teorii z praktyką, a metody pracy mają charakter integrujący. Uczestnik zajęć poprzez obraz, pokaz, dotyk i samodzielne obcowanie z woskiem pszczelim wzbogaca swoją wiedzę i umiejętność pracy z plastycznym produktem, czego efektem jest wykonana własnoręcznie świeczka. Edukacyjny charakter lekcji muzealnej został wzbogacony o zwyczaje i tradycje pszczelarskie występujące na wsi XIX i XX wiecznej, ze szczególnym uwzględnieniem regionu Mazowsza. Uczestnicy zajęć poznają również podstawowe narzędzia pszczelarskie potrzebne do pracy w pasiece.
LUB
WARSZTATY „BARWNY ŚWIAT LUDOWYCH WYCINANEK”
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8
Czas trwania: 60 min.
Uczestnicy zajęć znajdują odpowiedzi na wiele pytań, m.in.: skąd wzięła się tradycja wycinankarstwa w Polsce, jakie miejsce zajmowała wycinanka we wnętrzu mieszkalnym, jakie były formy i techniki wycinania oraz jakich narzędzi używano. Podczas zajęć każdy z uczestników otrzymuje szablon charakterystycznej dla regionu Mazowsza wycinanki, którą wykonuje samodzielnie. Swoją pracę zabiera do domu. Zajęcia w formie pogadanki ilustrowanej projekcją zdjęć połączonej z warsztatami plastycznymi.
Pakiet VII | Pakiet VIII | Pakiet XIII | Pakiet XIV |
9.00–9.30 – czynności organizacyjne | 9.00–9.30 – czynności organizacyjne | 11.30–12.00 – czynności organizacyjne | 11.30–12.00 – czynności organizacyjne |
9.30–10.30 – warsztaty „Skarby pszczelej rodziny” lub warsztaty „Barwny świat ludowych wycinanek” – sala A, budynek A | 9.30–11.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
12.00–12.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa
|
12.00–12.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji– atrakcja dodatkowa
|
10.40–12.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
11.10–12.10 – warsztaty „Skarby pszczelej rodziny” lub warsztaty „Barwny świat ludowych wycinanek” – sala A, budynek A | 12.30–13.30 – warsztaty „Skarby pszczelej rodziny” lub warsztaty „Barwny świat ludowych wycinanek” – sala A, budynek A | 12.30–14.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
12.20–13.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 12.20–13.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 13.40–15.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
14.10–15.10 – warsztaty „Skarby pszczelej rodziny” lub warsztaty „Barwny świat ludowych wycinanek” – sala A, budynek A |
13.30–13.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 13.30–13.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 15.20–16.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa
|
15.20–16.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa |
SALA MŁYN:
WARSZTATY UCZYMY SIĘ KALIGRAFII
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-3
Czas trwania: 60 min.
Lekcja kaligrafii to prawdziwa podróż w czasie. Uczestnicy przenoszą się do szkoły z połowy XX wieku. W atmosferę wprowadza już samo wyposażenie izby szkolnej: czarna tablica z zajęczą łapką do wycierania, dyscyplina, katedra czy ławki z pochylonym blatem i otworem na kałamarz. Tylko w tej wyjątkowej lekcji uczniowie uczestniczą ubrani w fartuszki szkolne. Podczas zajęć poznają dawne przybory szkolne takie jak: bibularz, pióro czy kałamarz. Poznają także wzory liter pisanych obowiązujących w połowie XX wieku. Lekcja prowadzona jest w oparciu o pierwszy profesjonalny podręcznik do nauki pisania i czytania czyli „Elementarz” Mariana Falskiego. Aby to niecodzienne wydarzenie pozostało na długo w pamięci uczestników, zajęcia kończy pamiątkowe zdjęcie klasowe. Zdjęcie wraz z imiennym świadectwem udziału w zajęciach otrzymuje każdy uczeń. Wysyłane są pocztą na adres wskazany przez opiekuna grupy.
Zgodnie z Rozporządzeniem o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przypominamy o konieczności wypełnienia formularza zgody na obecność dziecka na fotografii grupowej, wykonywanej podczas warsztatów kaligrafii. Formularz dostępny jest tutaj załącznik pdf załącznik docx
Pakiet IX | Pakiet X | Pakiet XV | Pakiet XVI |
9.30–10.00 – czynności organizacyjne | 9.30–10.00 – czynności organizacyjne | 11.00–11.30 – czynności organizacyjne | 11.00–11.30 – czynności organizacyjne |
10.00–11.00 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn | 10.00–11.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 11.30–11.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 11.30–11.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa |
11.15–12.45 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 11.45–12.45 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn | 12.00–13.00 – ognisko – atrakcja dodatkowa
|
12.00–13.00 – ognisko – atrakcja dodatkowa
|
13.00–14.00 – ognisko – atrakcja dodatkowa
|
13.00–14.00 – ognisko – atrakcja dodatkowa
|
13.10–14.10 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn | 13.10–14.40 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
14.10–14.30 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa
|
14.10–14.30 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa
|
14.20–15.50 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 14.50–15.50 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn |
ZAGRODA Z OSTROWA
LEKCJA GRY I ZABAWY NASZYCH DZIADKÓW
Grupa docelowa: 5-6 latki, szkoła podstawowa, klasy 1-3
Czas trwania: 60 min.
Gry i zabawy niosą ze sobą wiele wartości poznawczych. Rozwijają umiejętności manualne, uczą zasad współzawodnictwa, integrują i wychowują. Uczestnicy zajęć nie tylko poznają dawne, wiejskie zabawy, ale także będą mieli okazję sprawdzić swoją sprawność w grach i zabawach swoich przodków, takich jak: serso, ciuciubabka, chodzenie na szczudłach, toczenie obręczy i wiele innych. Lekcja odbywa się na terenie jednej z zagród.
Pakiet III | Pakiet IV |
9.30–10.00 – czynności organizacyjne | 9.30–10.00 – czynności organizacyjne |
10.00–10.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 10.00–10.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa |
10.30–11.30 – zajęcia edukacyjne „Gry i zabawy naszych dziadków” – zagroda z Ostrowa | 10.30–12.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
11.40–13.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 12.10–13.10 – zajęcia edukacyjne „Gry i zabawy naszych dziadków” – zagroda z Ostrowa |
13.20–14.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 13.20–14.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa |
ZAGRODA Z DZIERŻĄŻNI LUB PARK DWORSKI – WARSZTATY DO WYBORU
LEKCJA GRY I ZABAWY NASZYCH DZIADKÓW
Grupa docelowa: klasy 1-3
Czas trwania: 60 min.
Uczestnicy zajęć goszczą w zagrodzie wiejskiej z pocz. XX wieku. Poznają zwierzęta gospodarskie hodowane na wsi i budynki, w których mieszkały. Dowiadują się jak wyglądała codzienna praca w gospodarstwie chłopskim, a także jak należy segregować odpady, by zadbać o czystość środowiska. Lekcji towarzyszy zeszyt ćwiczeń zawierający zagadki i łamigłówki do samodzielnego rozwiązania.
LUB
ŚCIEŻKA PRZYRODNICZO-EDUKACYJNA W PARKU DWORSKIM
Grupa docelowa: klasy 1-6
Czas trwania: 60 min.
Młodzi przyrodnicy nauczą się rozróżniać drzewa rosnące w parkach i lasach. Lekcja przybliży wygląd kwiatów i owoców wybranych gatunków drzew i krzewów, różnice w budowie liści drzew liściastych i iglastych, a nawet techniki pomiaru wysokości drzew. Uzupełnieniem ścieżki jest zeszyt ćwiczeń zawierający ilustracje, zagadki oraz zadania do wykonania w terenie. Ścieżkę można przebyć z instruktorem lub samodzielnie (wystarczy zakupić w kasie zestaw edukacyjny), co ułatwiają tabliczki znajdujące się na trasie.
Pakiet V | Pakiet VI |
10.30–11.00 – czynności organizacyjne | 10.30–11.00 – czynności organizacyjne |
11.00–11.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 11.00–11.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa |
11.30–12.30 – warsztaty „W zagrodzie u dziadka”– zagroda z Dzierzążni lub na terenie parku dworskiego „Ścieżka przyrodniczo-edukacyjna w parku dworskim” | 11.30–13.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
12.40–14.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
13.10–14.10 – warsztaty „W zagrodzie u dziadka”– zagroda z Dzierzążni lub na terenie parku dworskiego „Ścieżka przyrodniczo-edukacyjna w parku dworskim” |
14.20–15.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 14.20–15.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa |
CZERWIEC 2025
SALA G – WARSZTATY DO WYBORU:
WARSZTATY „SYTUACJA DZIECKA WIEJSKIEGO NA POCZĄTKU XX W.”
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8
Czas trwania: 60 min.
Lekcja wprowadza w świat dziecka wiejskiego na przełomie XIX i XX wieku. Uczestnicy dowiadują się, jakie przesądy towarzyszyły narodzinom dziecka? Gdzie bawiły się dzieci wiejskie? Jak wyglądały zabawki? Czy dzieci chodziły do szkoły? Jakie miały obowiązki? Podczas zajęć uczestnicy wykonują własną lalkę – motankę.
LUB
WARSZTATY „NA SZKLE MALOWANE”
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8
Czas trwania: 60 min.
Zajęcia umożliwiają realizację własnych pomysłów artystycznych, rozwijają kreatywność i dostarczają wielu pozytywnych emocji. Uczestnicy warsztatów poznają tradycję i techniki malowania na szkle, a następnie samodzielnie wykonują obrazek na szkle. Używając odpowiednich farb pobudzają swoją wyobraźnię, a czerpiąc inspirację z otoczenia mogą wykonać własny projekt lub wykorzystać gotowy szablon.
Pakiet I | Pakiet II | Pakiet XI | Pakiet XII |
9.00–9.30 – czynności organizacyjne
|
9.00–9.30 – czynności organizacyjne
|
12.00–12.30 – czynności organizacyjne
|
12.00–12.30 – czynności organizacyjne
|
9.30–9.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 9.30–9.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 12.30–12.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 12.30–12.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa |
10.00–11.00 – warsztaty „Sytuacja dziecka wiejskiego na początku XX w.” lub warsztaty „Na szkle malowane”– sala G, budynek G | 10.00–11.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
13.00–14.00 – warsztaty „Sytuacja dziecka wiejskiego na początku XX w.” lub warsztaty „Na szkle malowane” – sala G, budynek G | 13.00–14.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
11.10–12.40 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
11.40–12.40 – warsztaty „Sytuacja dziecka wiejskiego na początku XX w.” lub warsztaty „Na szkle malowane” – sala G, budynek G | 14.00–15.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 14.30–15.30 – warsztaty „Sytuacja dziecka wiejskiego na początku XX w.” lub warsztaty „Na szkle malowane” – sala G, budynek G |
12.50–13.50 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 12.50–13.50 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 15.30–16.30 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 15.30–16.30 – ognisko – atrakcja dodatkowa |
SALA A – WARSZTATY DO WYBORU:
WARSZTATY „SKARBY PSZCZELEJ RODZINY”
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8
Czas trwania: 60 min.
Uczestnicy warsztatów mają możliwość poznania życia rodziny pszczelej oraz produktów pszczelich. Lekcja muzealna jest połączeniem teorii z praktyką, a metody pracy mają charakter integrujący. Uczestnik zajęć poprzez obraz, pokaz, dotyk i samodzielne obcowanie z woskiem pszczelim wzbogaca swoją wiedzę i umiejętność pracy z plastycznym produktem, czego efektem jest wykonana własnoręcznie świeczka. Edukacyjny charakter lekcji muzealnej został wzbogacony o zwyczaje i tradycje pszczelarskie występujące na wsi XIX i XX wiecznej, ze szczególnym uwzględnieniem regionu Mazowsza. Uczestnicy zajęć poznają również podstawowe narzędzia pszczelarskie potrzebne do pracy w pasiece.
LUB
WARSZTATY „ZIOŁOLECZNICTWO WIEJSKIE”
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 4-8
Czas trwania: 60 min.
Medycyna ludowa miała ogromne znaczenie w leczeniu rozmaitych schorzeń. Lekcja pozwala dowiedzieć się, jakie zioła wykorzystywano do leczenia różnych chorób, jakich używano w kuchni, by wzbogacić smak potraw oraz jakie zabiegi magiczne towarzyszyły kuracjom ziołowym. Wykład połączony z prezentacją wybranych ziół leczniczych i przypraw. Zajęcia kończą warsztaty komponowania suszu do naparu ziołowego.
Pakiet VII | Pakiet VIII | Pakiet XIII | Pakiet XIV |
9.00–9.30 – czynności organizacyjne | 9.00–9.30 – czynności organizacyjne | 11.30–12.00 – czynności organizacyjne | 11.30–12.00 – czynności organizacyjne |
9.30–10.30 – warsztaty „Skarby pszczelej rodziny” lub „Ziołolecznictwo wiejskie” – sala A, budynek A | 9.30–11.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 12.00–12.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 12.00–12.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa |
10.40–12.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 11.10–12.10 – warsztaty „Skarby pszczelej rodziny” lub „Ziołolecznictwo wiejskie” – sala A, budynek A | 12.30–13.30 – warsztaty „Skarby pszczelej rodziny” lub „Ziołolecznictwo wiejskie” – sala A, budynek A | 12.30–14.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem |
12.20–13.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 12.20–13.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa
|
13.40–15.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
14.10–15.10 – warsztaty „Skarby pszczelej rodziny” lub „Ziołolecznictwo wiejskie” – sala A, budynek A
|
13.30–13.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 13.30–13.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 15.20–16.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 15.20–16.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa |
SALA MŁYN:
WARSZTATY UCZYMY SIĘ KALIGRAFII
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-3
Czas trwania: 60 min.
Lekcja kaligrafii to prawdziwa podróż w czasie. Uczestnicy przenoszą się do szkoły z połowy XX wieku. W atmosferę wprowadza już samo wyposażenie izby szkolnej: czarna tablica z zajęczą łapką do wycierania, dyscyplina, katedra czy ławki z pochylonym blatem i otworem na kałamarz. Tylko w tej wyjątkowej lekcji uczniowie uczestniczą ubrani w fartuszki szkolne. Podczas zajęć poznają dawne przybory szkolne takie jak: bibularz, pióro czy kałamarz. Poznają także wzory liter pisanych obowiązujących w połowie XX wieku. Lekcja prowadzona jest w oparciu o pierwszy profesjonalny podręcznik do nauki pisania i czytania czyli „Elementarz” Mariana Falskiego. Aby to niecodzienne wydarzenie pozostało na długo w pamięci uczestników, zajęcia kończy pamiątkowe zdjęcie klasowe. Zdjęcie wraz z imiennym świadectwem udziału w zajęciach otrzymuje każdy uczeń. Wysyłane są pocztą na adres wskazany przez opiekuna grupy.
Zgodnie z Rozporządzeniem o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przypominamy o konieczności wypełnienia formularza zgody na obecność dziecka na fotografii grupowej, wykonywanej podczas warsztatów kaligrafii. Formularz dostępny jest tutaj załącznik pdf załącznik docx
Pakiet IX | Pakiet X | Pakiet XV | Pakiet XVI |
9.30–10.00 – czynności organizacyjne
|
9.30–10.00 – czynności organizacyjne
|
11.00–11.30 – czynności organizacyjne
|
11.00–11.30 – czynności organizacyjne
|
10.00–11.00 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn
|
10.00–11.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
11.30–11.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa
|
11.30–11.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa |
11.15–12.45 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
11.45–12.45 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn | 12.00–13.00 – ognisko – atrakcja dodatkowa
|
12.00–13.00 – ognisko – atrakcja dodatkowa
|
13.00–14.00 – ognisko – atrakcja dodatkowa
|
13.00–14.00 – ognisko– atrakcja dodatkowa
|
13.10–14.10 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn
|
13.10–14.40 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
14.10–14.30 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 14.10–14.30 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 14.20–15.50 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 14.50–15.50 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn |
ZAGRODA Z OSTROWA LUB TEREN EKSPOZYCJI – LEKCJE DO WYBORU
LEKCJA GRY I ZABAWY NASZYCH DZIADKÓW
Grupa docelowa: 5-6 latki, szkoła podstawowa, klasy 1-3
Czas trwania: 60 min.
Gry i zabawy niosą ze sobą wiele wartości poznawczych. Rozwijają umiejętności manualne, uczą zasad współzawodnictwa, integrują i wychowują. Uczestnicy zajęć nie tylko poznają dawne, wiejskie zabawy, ale także będą mieli okazję sprawdzić swoją sprawność w grach i zabawach swoich przodków, takich jak: serso, ciuciubabka, chodzenie na szczudłach, toczenie obręczy i wiele innych. Lekcja odbywa się na terenie jednej z zagród.
LUB
LEKCJA W OGRÓDKU U BABCI
Grupa docelowa: Szkoła podstawowa, klasy 1-3
Czas trwania: 60 min.
Lekcja odbywa się w zagrodzie chłopskiej z końca XIX w., w przydomowym ogródku i sadzie. Pozwala zapoznać uczestników z gatunkami kwiatów, ziół, warzyw i owoców uprawianych przez nasze prababcie. Podczas zajęć poruszana jest także tematyka segregowania odpadów i sposobów dbania o czystość środowiska. Lekcji towarzyszy zeszyt ćwiczeń zawierający zagadki i łamigłówki do samodzielnego rozwiązania.
Pakiet III | Pakiet IV |
9.30–10.00 – czynności organizacyjne | 9.30–10.00 – czynności organizacyjne |
10.00–10.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 10.00–10.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa |
10.30–11.30 – zajęcia edukacyjne „Gry i zabawy naszych dziadków” – w zagrodzie z Ostrowa lub na terenie wsi rzędowej warsztaty „W ogródku u babci” – zagroda z Ostrowa | 10.30–12.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
11.40–13.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
12.10–13.10 – zajęcia edukacyjne „Gry i zabawy naszych dziadków” – w zagrodzie z Ostrowa lub na terenie wsi rzędowej warsztaty „W ogródku u babci” – zagroda z Ostrowa |
13.20–14.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 13.20–14.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa |
ZAGRODA Z DZIERŻĄŻNI LUB PARK DWORSKI – WARSZTATY DO WYBORU
LEKCJA GRY I ZABAWY NASZYCH DZIADKÓW
Grupa docelowa: klasy 1-3
Czas trwania: 60 min.
Uczestnicy zajęć goszczą w zagrodzie wiejskiej z pocz. XX wieku. Poznają zwierzęta gospodarskie hodowane na wsi i budynki, w których mieszkały. Dowiadują się jak wyglądała codzienna praca w gospodarstwie chłopskim, a także jak należy segregować odpady, by zadbać o czystość środowiska. Lekcji towarzyszy zeszyt ćwiczeń zawierający zagadki i łamigłówki do samodzielnego rozwiązania.
LUB
ŚCIEŻKA PRZYRODNICZO-EDUKACYJNA W PARKU DWORSKIM
Grupa docelowa: klasy 1-6
Czas trwania: 60 min.
Młodzi przyrodnicy nauczą się rozróżniać drzewa rosnące w parkach i lasach. Lekcja przybliży wygląd kwiatów i owoców wybranych gatunków drzew i krzewów, różnice w budowie liści drzew liściastych i iglastych, a nawet techniki pomiaru wysokości drzew. Uzupełnieniem ścieżki jest zeszyt ćwiczeń zawierający ilustracje, zagadki oraz zadania do wykonania w terenie. Ścieżkę można przebyć z instruktorem lub samodzielnie (wystarczy zakupić w kasie zestaw edukacyjny), co ułatwiają tabliczki znajdujące się na trasie.
Pakiet V | Pakiet VI |
10.30–11.00 – czynności organizacyjne | 10.30–11.00 – czynności organizacyjne |
11.00–11.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 11.00–11.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa |
11.30–12.30 – warsztaty „W zagrodzie u dziadka” lub na terenie parku dworskiego „Ścieżka przyrodniczo-edukacyjna w parku dworskim” | 11.30–13.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
12.40–14.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
13.10–14.10 – warsztaty „W zagrodzie u dziadka” lub na terenie parku dworskiego „Ścieżka przyrodniczo-edukacyjna w parku dworskim” |
14.20–15.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 14.20–15.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa |