Proponujemy Państwu udział w zajęciach edukacyjnych przybliżających zwyczaje i folklor dawnej wsi mazowieckiej. Mogą Państwo dokonać wyboru spośród kilku wariantów obejmujących: udział w lekcji lub warsztatach, zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem oraz przejazd wozem i ogniska.

  • Każda z poniższych propozycji skierowana jest do grup liczących od 15 do 25 osób; w przypadku grup liczniejszych należy wybrać kilka pakietów;
  • Z propozycji korzystać można od wtorku do piątku w terminie luty – czerwiec 2025 r.;
  • Przejazd wozem i ognisko są atrakcjami opcjonalnymi;
  • Rezygnacja z któregokolwiek z podanych w pakiecie punktów wiąże się z przerwą i koniecznością oczekiwania na realizację kolejnych;
  • W celu płynnej realizacji programu prosimy o punktualne przybycie na teren Muzeum;
  • Spóźnienie może wiązać się z koniecznością odwołania części lub całości atrakcji ujętych w programie;
  • Dodatkowe informacje uzyskać można pod numerem telefonu: 24 275 28 26 oraz 24 275 28 83, wew. 234

Rezerwacje przyjazdu przyjmowane są telefonicznie, pod numerem 24 275 28 26 lub 24 275 28 83, wew. 234 oraz drogą mailową: rezerwacje@mwmskansen.pl

Cennik

  • bilet wstępu normalny – 30,00 zł
  • bilet wstępu ulgowy – 20,00 zł
  • dzieci do lat 7 otrzymują bilety bezpłatne
  • przewodnik w języku polskim, grupa do 25 osób – bilet/ grupa – 180,00 zł
  • przewodnik w języku angielskim, grupa do 25 osób – bilet/ grupa – 230,00 zł
  • warsztaty „Tajemnice krosna tkackiego” – 17 zł/osoba
  • lekcja  „W Wojciechowej chałupie” – 8,00 zł/osoba
  • warsztaty „Barwny świat ludowych wycinanek” – 17 zł/osoba
  • warsztaty „Papieroplastyka obrzędowa” – 17 zł/osoba
  • warsztaty „Wielkanoc na Mazowszu” – palmy lub pisanki – 17 zł/osoba
  • warsztaty „Na szkle malowane” – 25 zł/osoba
  • warsztaty „Uczymy się kaligrafii” – 25 zł/osoba
  • warsztaty „Od ziarenka do chleba” – 17 zł/osoba
  • warsztaty Rózgi, kleksy i fajerki. Dziecko w rodzinie wiejskiej na początku XX w.” – lalka motanka – 17 zł/osoba
  • warsztaty „Skarby pszczelej rodziny” – 25 zł/osoba
  • lekcja „Gry i zabawy naszych dziadków” – 8 zł/osoba
  • ścieżka przyrodniczo-edukacyjna w parku dworskim – 17 zł/osoba
  • ścieżka „W zagrodzie dziadka” – 17 zł/osoba
  • warsztaty „Ziołolecznictwo wiejskie” – 17 zł/osoba
  • ścieżka „W zagrodzie u babci” – 17 zł/osoba
  • przejazd wozem – 12,00 zł/ os.
  • organizacja ogniska – grupa zorganizowana min. 15 osób., bilet/osoba – 12,00 zł, czas trwania – 60 min. Prowiant oraz biodegradowalne (ekologiczne) naczynia jednorazowe należy dostarczyć we własnym zakresie.
  • serdecznie zapraszamy również do zwiedzania Ratusza w Sierpcu oraz Muzeum Małego Miasta w Bieżuniu

LUTY 2025

SALA G – WARSZTATY DO WYBORU:

WARSZTATY „TAJEMNICE KROSNA TKACKIEGO” 

Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 4-8

Czas trwania: 90 min.

Warsztaty przeznaczone są dla każdego, kto pragnie zdobyć podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu tkactwa. Podczas warsztatów uczestnicy poznają różnego rodzaju tkaniny i urządzenia związane z przędzą i tkaniem. Głównym punktem warsztatów jest samodzielne wykonanie tkaniny (dywanik, bransoletka, zakładka do książki) na specjalnie przygotowanych ramkach tkackich i według własnego projektu. Własnoręcznie wytkane prace uczestnicy zabierają do domu.

PAKIET Ia – TAJEMNICE KROSNA TKACKIEGO PAKIET IIa – TAJEMNICE KROSNA TKACKIEGO PAKIET IIIa – TAJEMNICE KROSNA TKACKIEGO
9.30–10.00 – czynności organizacyjne 9.30–10.00 – czynności organizacyjne 10.30–11.00 – czynności organizacyjne
10.00–11.30 – warsztaty „Tajemnice krosna tkackiego. Moja własna tkanina” – budynek G, sala G 10.00–11.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem

 

11.00–11.20 – kulig/przejazd wozem po terenie ekspozycji

 

11.40–13.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem 11.40–13.10 – warsztaty „Tajemnice krosna tkackiego. Moja własna tkanina” – budynek G, sala G 11.30–13.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem

 

13.10–14.10 – ognisko – atrakcja dodatkowa 13.20–13.40 – kulig/przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa 13.10–14.40 – warsztaty „Tajemnice krosna tkackiego. Moja własna tkanina” – budynek G, sala G

 

14.20–14.40 – kulig/przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa 13.50–14.50 – ognisko – atrakcja dodatkowa
LUB
LEKCJA W WOJCIECHOWEJ CHAŁUPIE

Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-3

Czas trwania: 60 min.

Dom wiejski, zamieszkany często przez rodzinę wielopokoleniową, spełniał różne funkcje, musiał więc posiadać odpowiednie wyposażenie. Podczas lekcji uczestnicy dowiadują się, jakie sprzęty, narzędzia, urządzenia i przybory musiały się w nim znajdować, gdzie było ich miejsce i jakie miały przeznaczenie. Lekcji towarzyszy zabawa edukacyjna w urządzanie chałupy chłopskiej. Zadaniem uczestników jest ustawienie sprzętów w poszczególnych pomieszczeniach chałupy (makieta). Lekcja w formie pogadanki ilustrowanej prezentacją zdjęć i połączonej z zabawą edukacyjną.
PAKIET Ib PAKIET IIb PAKIET IIIb
10.00–10.30 – czynności organizacyjne 10.00–10.30 – czynności organizacyjne 10.30–11.00 – czynności organizacyjne
10.30–11.30 – warsztaty „W Wojciechowej chałupie”– budynek G, sala G 10.30–12.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem 11.00–11.20 – kulig/przejazd wozem po terenie ekspozycji
11.40–13.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem 12.10–13.10 – warsztaty „W Wojciechowej chałupie” – budynek G, sala G 11.30–13.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
13.10–14.10 – ognisko – atrakcja dodatkowa 13.20–13.40 – kulig/przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa 13.10–14.10 – warsztaty „W Wojciechowej chałupie” – budynek G, sala G
14.20–14.40 – kulig/przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa 13.50–14.50 – ognisko – atrakcja dodatkowa

SALA A – WARSZTATY DO WYBORU:

WARTSZTAY BARWNY ŚWIAT LUDOWYCH WYCINANEK

Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-3, 4-8

Czas trwania: 60 min.

Uczestnicy zajęć znajdują odpowiedzi na wiele pytań, m.in.: skąd wzięła się tradycja wycinankarstwa w Polsce, jakie miejsce zajmowała wycinanka we wnętrzu mieszkalnym, jakie były formy i techniki wycinania oraz jakich narzędzi używano. Podczas zajęć każdy z uczestników otrzymuje szablon charakterystycznej dla regionu Mazowsza wycinanki, którą wykonuje samodzielnie. Swoją pracę zabiera do domu. Zajęcia w formie pogadanki ilustrowanej projekcją zdjęć połączonej z warsztatami plastycznymi.
LUB
WARSZTATY „PAPIEROPLASTYKA OBRZĘDOWA” 

Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 4-8

Czas trwania: 60 min.

Bibułkowe kwiaty czy przypominające żyrandole pająki często zdobiły chłopskie izby, szczególnie w okresie świątecznym. Nie mogło ich zabraknąć także na domowych ołtarzykach w każdym wiejskim domu. Dzięki tym ozdobom ciemne i jednobarwne wnętrza stawały się kolorowe i wesołe. Podczas zajęć uczestnicy poznają wzory bibułkowych kwiatów, a następnie samodzielnie wykonują kilka z nich.

 

PAKIET IV PAKIET V
10.30–11.00 – czynności organizacyjne 10.30–11.00 – czynności organizacyjne
11.00–12.00 – ognisko – atrakcja dodatkowa 11.00–12.00 – ognisko – atrakcja dodatkowa
12.00–12.20 – kulig/przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa 12.00–13.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
12.30–13.30 – warsztaty „Barwny świat ludowych wycinanek” lub warsztaty „Papieroplastyka obrzędowa” – budynek A, sala A 13.40–14.00 – kulig/przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa
13.30–15.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem 14.00–15.00 – warsztaty „Barwny świat ludowych wycinanek” lub warsztaty „Papieroplastyka obrzędowa” – budynek A, sala A

UWAGA! Możliwość zorganizowania kuligu zależna jest od grubości pokrywy śnieżnej i aktualnych warunków atmosferycznych. prosimy o wcześniejszy kontakt z Muzeum w celu potwierdzenia czy atrakcja będzie realizowana.

 

MARZEC 2025

SALA G – WARSZTATY DO WYBORU:

WARSZTATY WIELKANOCNE – PALMY LUB PISANKI

Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8

Czas trwania: 60 min.

Spotkania poświęcone są zwyczajom i obrzędom wielkanocnym. Popularyzują zanikające zwyczaje związane z własnoręcznym wykonywaniem palm wielkanocnych i malowaniem jaj woskiem. Łączą pogadankę na temat zwyczaju święcenia palm a także metod zdobienia jaj i ich symboliki w tradycji chrześcijańskiej. Podczas warsztatów uczestnicy samodzielnie wykonują tradycyjną mazowiecką palmę i kolorową pisankę.
Prosimy, by każdy z uczestników przyniósł na zajęcia ugotowane jajko, bazie i gałązki bukszpanu.

LUB

LEKCJA W WOJCIECHOWEJ CHAŁUPIE

Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-3

Czas trwania: 60 min.

Dom wiejski, zamieszkany często przez rodzinę wielopokoleniową, spełniał różne funkcje, musiał więc posiadać odpowiednie wyposażenie. Podczas lekcji uczestnicy dowiadują się, jakie sprzęty, narzędzia, urządzenia i przybory musiały się w nim znajdować, gdzie było ich miejsce i jakie miały przeznaczenie. Lekcji towarzyszy zabawa edukacyjna w urządzanie chałupy chłopskiej. Zadaniem uczestników jest ustawienie sprzętów w poszczególnych pomieszczeniach chałupy (makieta). Lekcja w formie pogadanki ilustrowanej prezentacją zdjęć i połączonej z zabawą edukacyjną.
Program I Program II Program VI
9.00–9.30 – czynności organizacyjne 9.00–9.30 – czynności organizacyjne 11.30–12.00 – czynności organizacyjne

 

9.30–10.30 – warsztaty „Wielkanoc na Mazowszu – palma wielkanocna lub pisanka” lub lekcja „W Wojciechowej chałupie” – sala G 9.30–11.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem 12.00–12.20 – przejazd wozem/ kulig po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa
10.40–12.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem

 

11.10–12.10 – warsztaty „Wielkanoc na Mazowszu – palma wielkanocna lub pisanka” lub lekcja „W Wojciechowej chałupie” – sala  G 12.30–13.30 – warsztaty „Wielkanoc na Mazowszu – palma wielkanocna lub pisanka” lub lekcja „W Wojciechowej chałupie” – sala G
12.20–12.40 – przejazd wozem/ kulig po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa 12.20–13.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa 13.30–15.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem

 

 

12.50–13.50 – ognisko – atrakcja dodatkowa 13.30–13.50 – przejazd wozem/ kulig po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa

 

SALA A – WARSZTATY DO WYBORU:

WARSZTATY WIELKANOCNE – PALMY LUB PISANKI

Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8

Czas trwania: 60 min.

Spotkania poświęcone są zwyczajom i obrzędom wielkanocnym. Popularyzują zanikające zwyczaje związane z własnoręcznym wykonywaniem palm wielkanocnych i malowaniem jaj woskiem. Łączą pogadankę na temat zwyczaju święcenia palm a także metod zdobienia jaj i ich symboliki w tradycji chrześcijańskiej. Podczas warsztatów uczestnicy samodzielnie wykonują tradycyjną mazowiecką palmę i kolorową pisankę.
Prosimy, by każdy z uczestników przyniósł na zajęcia ugotowane jajko, bazie i gałązki bukszpanu.

LUB

WARSZTATY „BARWNY ŚWIAT LUDOWYCH WYCINANEK” 

Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8

Czas trwania: 60 min.

Uczestnicy zajęć znajdują odpowiedzi na wiele pytań, m.in.: skąd wzięła się tradycja wycinankarstwa w Polsce, jakie miejsce zajmowała wycinanka we wnętrzu mieszkalnym, jakie były formy i techniki wycinania oraz jakich narzędzi używano. Podczas zajęć każdy z uczestników otrzymuje szablon charakterystycznej dla regionu Mazowsza wycinanki, którą wykonuje samodzielnie. Swoją pracę zabiera do domu. Zajęcia w formie pogadanki ilustrowanej projekcją zdjęć połączonej z warsztatami plastycznymi.
Program III Program IV Program V
10.00–10.30 – czynności organizacyjne

 

10.00–10.30 – czynności organizacyjne

 

11.30–12.00 – czynności organizacyjne

 

10.30–12.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem

G

10.30–11.30 – warsztaty „Wielkanoc na Mazowszu – palma wielkanocna lub pisanka” lub warsztaty „Barwny świat ludowych wycinanek” – sala A 12.00–13.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem

 

12.00–13.00 – warsztaty „Wielkanoc na Mazowszu – palma wielkanocna lub pisanka” lub warsztaty „Barwny świat ludowych wycinanek” – sala A 11.40–13.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem

 

13.30–14.30 – warsztaty „Wielkanoc na Mazowszu – palma wielkanocna lub pisanka” lub warsztaty „Barwny świat ludowych wycinanek” – sala A
13.10–13.30 – przejazd wozem/ kulig po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa 13.20–14.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa

 

14.30–15.00 – przejazd wozem/ kulig po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa
13.40–14.40 – ognisko – atrakcja dodatkowa

 

14.20–14.40 – przejazd wozem/ kulig po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa

UWAGA! Możliwość zorganizowania kuligu zależna jest od grubości pokrywy śnieżnej i aktualnych warunków atmosferycznych. prosimy o wcześniejszy kontakt z Muzeum w celu potwierdzenia czy atrakcja będzie realizowana.

 

KWIECIEŃ 2025

SALA G – WARSZTATY DO WYBORU:

WARSZTATY WIELKANOCNE – PALMY LUB PISANKI

Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8

Czas trwania: 60 min.

Spotkania poświęcone są zwyczajom i obrzędom wielkanocnym. Popularyzują zanikające zwyczaje związane z własnoręcznym wykonywaniem palm wielkanocnych i malowaniem jaj woskiem. Łączą pogadankę na temat zwyczaju święcenia palm a także metod zdobienia jaj i ich symboliki w tradycji chrześcijańskiej. Podczas warsztatów uczestnicy samodzielnie wykonują tradycyjną mazowiecką palmę i kolorową pisankę.
Prosimy, by każdy z uczestników przyniósł na zajęcia ugotowane jajko, bazie i gałązki bukszpanu.

LUB

WARSZTATY „NA SZKLE MALOWANE”

Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8

Czas trwania: 60 min.

Zajęcia umożliwiają realizację własnych pomysłów artystycznych, rozwijają kreatywność i dostarczają wielu pozytywnych emocji. Uczestnicy warsztatów poznają tradycję i techniki malowania na szkle, a następnie samodzielnie wykonują obrazek na szkle. Używając odpowiednich farb pobudzają swoją wyobraźnię, a czerpiąc inspirację z otoczenia mogą wykonać własny projekt lub wykorzystać gotowy szablon.
Program I Program II Program IX
9.00–9.30 – czynności organizacyjne 9.00–9.30 – czynności organizacyjne 11.30–12.00 – czynności organizacyjne

 

9.30-9.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa 9.30-9.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa 12.00–12.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa
10.00–11.00 – warsztaty „Wielkanoc na Mazowszu – palma wielkanocna lub pisanka” lub warsztaty „Na szkle malowane” – sala G, budynek G 10.00–11.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem 12.30–14.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
11.10–12.40 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem 11.40–12.40 – warsztaty „Wielkanoc na Mazowszu – palma wielkanocna lub pisanka” lub warsztaty „Na szkle malowane” – sala G, budynek G 14.10–15.10 – warsztaty „Wielkanoc na Mazowszu – palma wielkanocna lub pisanka” lub warsztaty „Na szkle malowane” – sala G, budynek G
12.50–13.50 – ognisko – atrakcja dodatkowa 12.50–13.50 – ognisko – atrakcja dodatkowa

 

SALA A – WARSZTATY DO WYBORU:

WARSZTATY WIELKANOCNE – PALMY LUB PISANKI

Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8

Czas trwania: 60 min.

Spotkania poświęcone są zwyczajom i obrzędom wielkanocnym. Popularyzują zanikające zwyczaje związane z własnoręcznym wykonywaniem palm wielkanocnych i malowaniem jaj woskiem. Łączą pogadankę na temat zwyczaju święcenia palm a także metod zdobienia jaj i ich symboliki w tradycji chrześcijańskiej. Podczas warsztatów uczestnicy samodzielnie wykonują tradycyjną mazowiecką palmę i kolorową pisankę.
Prosimy, by każdy z uczestników przyniósł na zajęcia ugotowane jajko, bazie i gałązki bukszpanu.

LUB

WARSZTATY „PAPIEROPLASTYKA OBRZĘDOWA” 

Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 4-8

Czas trwania: 60 min.

Bibułkowe kwiaty czy przypominające żyrandole pająki często zdobiły chłopskie izby, szczególnie w okresie świątecznym. Nie mogło ich zabraknąć także na domowych ołtarzykach w każdym wiejskim domu. Dzięki tym ozdobom ciemne i jednobarwne wnętrza stawały się kolorowe i wesołe. Podczas zajęć uczestnicy poznają wzory bibułkowych kwiatów, a następnie samodzielnie wykonują kilka z nich.

Program III Program IV Program VIII
9.00–9.30 – czynności organizacyjne 9.00–9.30 – czynności organizacyjne 11.30–12.00 – czynności organizacyjne

 

9.30–10.30 – warsztaty „Wielkanoc na Mazowszu – palma wielkanocna lub pisanka”  lub „Papieroplastyka obrzędowa” – sala A, budynek A 9.30–11.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem 12.00–12.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa

 

10.40–12.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem

 

11.10–12.10 – warsztaty „Wielkanoc na Mazowszu – palma wielkanocna lub pisanka”  lub „Papieroplastyka obrzędowa” – sala A, budynek A 12.30–13.30 – warsztaty „Wielkanoc na Mazowszu – palma wielkanocna lub pisanka”  lub „Papieroplastyka obrzędowa” – sala A, budynek A
12.20–12.40 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa 12.20–12.40 – przejazd wozem po terenie ekspozycji  – atrakcja dodatkowa 13.40–15.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem G
12.50–13.50 – ognisko – atrakcja dodatkowa 12.50–13.50 – ognisko – atrakcja dodatkowa

SALA MŁYN:

WARSZTATY UCZYMY SIĘ KALIGRAFII

Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-3

Czas trwania: 60 min.

Lekcja kaligrafii to prawdziwa podróż w czasie. Uczestnicy przenoszą się do szkoły z połowy XX wieku. W atmosferę wprowadza już samo wyposażenie izby szkolnej: czarna tablica z zajęczą łapką do wycierania, dyscyplina, katedra czy ławki z pochylonym blatem i otworem na kałamarz. Tylko w tej wyjątkowej lekcji uczniowie uczestniczą ubrani w fartuszki szkolne. Podczas zajęć poznają dawne przybory szkolne takie jak: bibularz, pióro czy kałamarz. Poznają także wzory liter pisanych obowiązujących w połowie XX wieku. Lekcja prowadzona jest w oparciu o pierwszy profesjonalny podręcznik do nauki pisania i czytania czyli „Elementarz” Mariana Falskiego. Aby to niecodzienne wydarzenie pozostało na długo w pamięci uczestników, zajęcia kończy pamiątkowe zdjęcie klasowe. Zdjęcie wraz z imiennym świadectwem udziału w zajęciach otrzymuje każdy uczeń. Wysyłane są pocztą na adres wskazany przez opiekuna grupy.
Zgodnie z Rozporządzeniem o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przypominamy o konieczności wypełnienia formularza zgody na obecność dziecka na fotografii grupowej, wykonywanej podczas warsztatów kaligrafii. Formularz dostępny jest tutaj załącznik pdf załącznik docx

Program V Program VI Program VII
9.30–10.00 – czynności organizacyjne 9.30–10.00 – czynności organizacyjne 11.30–12.00 – czynności organizacyjne
10.00–11.00 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn 10.00–11.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem

 

12.00–13.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem

 

11.10–12.40 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem

 

11.40–12.40 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn 13.40–14.40 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn
12.50-13.10 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa 12.50-13.10 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa 14.50–15.10 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa
13.20–14.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa 13.20–14.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa

 

MAJ 2025

SALA G – WARSZTATY DO WYBORU:

WARSZTATY „OD ZIARENKA DO CHLEBA”

Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8

Czas trwania: 60 min.

Lekcja przybliża etapy uprawy i obróbki zboża na mazowieckiej wsi od końca XIX do lat 50.XX wieku. Podczas zajęć uczestnicy dowiedzą się m.in.: jakie przesądy i zabiegi magiczne towarzyszyły uprawie zbóż? Ile pracy wymagała obróbka ziarna i jakich narzędzi używano oraz czy do ciasta chlebowego dodawano drożdży? Poznają narzędzia i urządzenia służące dawnym mieszkańcom wsi do uprawy i obróbki zbóż, a także funkcje jakie w tradycji ludowej pełniło pieczywo.

LUB

WARSZTATY „SYTUACJA DZIECKA WIEJSKIEGO NA POCZĄTKU XX W.”

Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8

Czas trwania: 60 min.

Lekcja wprowadza w świat dziecka wiejskiego na przełomie XIX i XX wieku. Uczestnicy dowiadują się, jakie przesądy towarzyszyły narodzinom dziecka? Gdzie bawiły się dzieci wiejskie? Jak wyglądały zabawki? Czy dzieci chodziły do szkoły? Jakie miały obowiązki? Podczas zajęć uczestnicy wykonują własną lalkę – motankę.
Pakiet I Pakiet II Pakiet XI Pakiet XII
9.00–9.30 – czynności organizacyjne

 

9.00–9.30 – czynności organizacyjne

 

12.00–12.30 – czynności organizacyjne

 

12.00–12.30 – czynności organizacyjne

 

9.30–9.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa 9.30–9.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa 12.30–12.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa 12.30–12.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa
10.00–11.00 – warsztaty „Od ziarenka do chleba” lub warsztaty „Sytuacja dziecka wiejskiego na początku XX w.” – sala G, budynek G 10.00–11.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem

 

13.00–14.00 – warsztaty „Od ziarenka do chleba” lub warsztaty „Sytuacja dziecka wiejskiego na początku XX w.” – sala G, budynek G 13.00–14.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem

 

11.10–12.40 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem 11.40–12.40 – warsztaty „Od ziarenka do chleba” lub warsztaty „Sytuacja dziecka wiejskiego na początku XX w.” – sala G, budynek G 14.00–15.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem 14.30–15.30 – warsztaty „Od ziarenka do chleba” lub warsztaty „Sytuacja dziecka wiejskiego na początku XX w.” – sala G, budynek G
12.50–13.50 – ognisko – atrakcja dodatkowa 12.50–13.50 – ognisko – atrakcja dodatkowa 15.30-16.30 – ognisko – atrakcja dodatkowa 15.30-16.30 – ognisko – atrakcja dodatkowa

 

SALA A – WARSZTATY DO WYBORU:

WARSZTATY „SKARBY PSZCZELEJ RODZINY”

Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8

Czas trwania: 60 min.

Uczestnicy warsztatów mają możliwość poznania życia rodziny pszczelej oraz produktów pszczelich. Lekcja muzealna jest połączeniem teorii z praktyką, a metody pracy mają charakter integrujący. Uczestnik zajęć poprzez obraz, pokaz, dotyk i samodzielne obcowanie z woskiem pszczelim wzbogaca swoją wiedzę i umiejętność pracy z plastycznym produktem, czego efektem jest wykonana własnoręcznie świeczka. Edukacyjny charakter lekcji muzealnej został wzbogacony o zwyczaje i tradycje pszczelarskie występujące na wsi XIX i XX wiecznej, ze szczególnym uwzględnieniem regionu Mazowsza. Uczestnicy zajęć poznają również podstawowe narzędzia pszczelarskie potrzebne do pracy w pasiece.

LUB

WARSZTATY „BARWNY ŚWIAT LUDOWYCH WYCINANEK” 

Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8

Czas trwania: 60 min.

Uczestnicy zajęć znajdują odpowiedzi na wiele pytań, m.in.: skąd wzięła się tradycja wycinankarstwa w Polsce, jakie miejsce zajmowała wycinanka we wnętrzu mieszkalnym, jakie były formy i techniki wycinania oraz jakich narzędzi używano. Podczas zajęć każdy z uczestników otrzymuje szablon charakterystycznej dla regionu Mazowsza wycinanki, którą wykonuje samodzielnie. Swoją pracę zabiera do domu. Zajęcia w formie pogadanki ilustrowanej projekcją zdjęć połączonej z warsztatami plastycznymi.
Pakiet VII Pakiet VIII Pakiet XIII Pakiet XIV
9.00–9.30 – czynności organizacyjne 9.00–9.30 – czynności organizacyjne 11.30–12.00 – czynności organizacyjne 11.30–12.00 – czynności organizacyjne
9.30–10.30 – warsztaty „Skarby pszczelej rodziny” lub warsztaty „Barwny świat ludowych wycinanek” – sala A, budynek A 9.30–11.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem

 

12.00–12.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa

 

12.00–12.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji– atrakcja dodatkowa

 

10.40–12.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem

 

11.10–12.10 – warsztaty „Skarby pszczelej rodziny” lub warsztaty „Barwny świat ludowych wycinanek” – sala A, budynek A 12.30–13.30 – warsztaty „Skarby pszczelej rodziny” lub warsztaty „Barwny świat ludowych wycinanek” –  sala A, budynek A 12.30–14.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem

 

12.20–13.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa 12.20–13.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa 13.40–15.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem

 

14.10–15.10 – warsztaty „Skarby pszczelej rodziny” lub warsztaty „Barwny świat ludowych wycinanek” –  sala A, budynek A
13.30–13.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa 13.30–13.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa 15.20–16.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa

 

15.20–16.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa

 

SALA MŁYN:

WARSZTATY UCZYMY SIĘ KALIGRAFII

Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-3

Czas trwania: 60 min.

Lekcja kaligrafii to prawdziwa podróż w czasie. Uczestnicy przenoszą się do szkoły z połowy XX wieku. W atmosferę wprowadza już samo wyposażenie izby szkolnej: czarna tablica z zajęczą łapką do wycierania, dyscyplina, katedra czy ławki z pochylonym blatem i otworem na kałamarz. Tylko w tej wyjątkowej lekcji uczniowie uczestniczą ubrani w fartuszki szkolne. Podczas zajęć poznają dawne przybory szkolne takie jak: bibularz, pióro czy kałamarz. Poznają także wzory liter pisanych obowiązujących w połowie XX wieku. Lekcja prowadzona jest w oparciu o pierwszy profesjonalny podręcznik do nauki pisania i czytania czyli „Elementarz” Mariana Falskiego. Aby to niecodzienne wydarzenie pozostało na długo w pamięci uczestników, zajęcia kończy pamiątkowe zdjęcie klasowe. Zdjęcie wraz z imiennym świadectwem udziału w zajęciach otrzymuje każdy uczeń. Wysyłane są pocztą na adres wskazany przez opiekuna grupy.
Zgodnie z Rozporządzeniem o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przypominamy o konieczności wypełnienia formularza zgody na obecność dziecka na fotografii grupowej, wykonywanej podczas warsztatów kaligrafii. Formularz dostępny jest tutaj załącznik pdf załącznik docx

Pakiet IX Pakiet X Pakiet XV Pakiet XVI
9.30–10.00 – czynności organizacyjne 9.30–10.00 – czynności organizacyjne 11.00–11.30 – czynności organizacyjne 11.00–11.30 – czynności organizacyjne
10.00–11.00 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn 10.00–11.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem 11.30–11.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa 11.30–11.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa
11.15–12.45 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem 11.45–12.45 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn 12.00–13.00 – ognisko – atrakcja dodatkowa

 

12.00–13.00 – ognisko – atrakcja dodatkowa

 

13.00–14.00 – ognisko – atrakcja dodatkowa

 

13.00–14.00 – ognisko – atrakcja dodatkowa

 

13.10–14.10 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn 13.10–14.40 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem

 

14.10–14.30 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa

 

14.10–14.30 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa

 

14.20–15.50 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem 14.50–15.50 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn

 

ZAGRODA Z OSTROWA

LEKCJA GRY I ZABAWY NASZYCH DZIADKÓW

Grupa docelowa: 5-6 latki, szkoła podstawowa, klasy 1-3

Czas trwania: 60 min.

Gry i zabawy niosą ze sobą wiele wartości poznawczych. Rozwijają umiejętności manualne, uczą zasad współzawodnictwa, integrują i wychowują. Uczestnicy zajęć nie tylko poznają dawne, wiejskie zabawy, ale także będą mieli okazję sprawdzić swoją sprawność w grach i zabawach swoich przodków, takich jak: serso, ciuciubabka, chodzenie na szczudłach, toczenie obręczy i wiele innych. Lekcja odbywa się na terenie jednej z zagród.

Pakiet III Pakiet IV
9.30–10.00 – czynności organizacyjne 9.30–10.00 – czynności organizacyjne
10.00–10.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa 10.00–10.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa
10.30–11.30 – zajęcia edukacyjne „Gry i zabawy naszych dziadków” – zagroda z Ostrowa 10.30–12.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem

 

11.40–13.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem 12.10–13.10 – zajęcia edukacyjne „Gry i zabawy naszych dziadków” – zagroda z Ostrowa
13.20–14.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa 13.20–14.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa

 

ZAGRODA Z DZIERŻĄŻNI LUB PARK DWORSKI – WARSZTATY DO WYBORU

LEKCJA GRY I ZABAWY NASZYCH DZIADKÓW

Grupa docelowa: klasy 1-3

Czas trwania: 60 min.

Uczestnicy zajęć goszczą w zagrodzie wiejskiej z pocz. XX wieku. Poznają zwierzęta gospodarskie hodowane na wsi i budynki, w których mieszkały. Dowiadują się jak wyglądała codzienna praca w gospodarstwie chłopskim, a także jak należy segregować odpady, by zadbać o czystość środowiska. Lekcji towarzyszy zeszyt ćwiczeń zawierający zagadki i łamigłówki do samodzielnego rozwiązania.

LUB

ŚCIEŻKA PRZYRODNICZO-EDUKACYJNA W PARKU DWORSKIM

Grupa docelowa: klasy 1-6

Czas trwania: 60 min.

Młodzi przyrodnicy nauczą się rozróżniać drzewa rosnące w parkach i lasach. Lekcja przybliży wygląd kwiatów i owoców wybranych gatunków drzew i krzewów, różnice w budowie liści drzew liściastych i iglastych, a nawet techniki pomiaru wysokości drzew. Uzupełnieniem ścieżki jest zeszyt ćwiczeń zawierający ilustracje, zagadki oraz zadania do wykonania w terenie. Ścieżkę można przebyć z instruktorem lub samodzielnie (wystarczy zakupić w kasie zestaw edukacyjny), co ułatwiają tabliczki znajdujące się na trasie.

Pakiet V Pakiet VI
10.30–11.00 – czynności organizacyjne 10.30–11.00 – czynności organizacyjne
11.00–11.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa 11.00–11.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa
11.30–12.30 –  warsztaty „W zagrodzie u dziadka”– zagroda z Dzierzążni lub na terenie parku dworskiego „Ścieżka przyrodniczo-edukacyjna w parku dworskim” 11.30–13.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem

 

12.40–14.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem

 

13.10–14.10 – warsztaty „W zagrodzie u dziadka”– zagroda z Dzierzążni lub na terenie parku dworskiego „Ścieżka przyrodniczo-edukacyjna w parku dworskim”
14.20–15.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa 14.20–15.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa

CZERWIEC 2025

SALA G – WARSZTATY DO WYBORU:

WARSZTATY „SYTUACJA DZIECKA WIEJSKIEGO NA POCZĄTKU XX W.”

Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8

Czas trwania: 60 min.

Lekcja wprowadza w świat dziecka wiejskiego na przełomie XIX i XX wieku. Uczestnicy dowiadują się, jakie przesądy towarzyszyły narodzinom dziecka? Gdzie bawiły się dzieci wiejskie? Jak wyglądały zabawki? Czy dzieci chodziły do szkoły? Jakie miały obowiązki? Podczas zajęć uczestnicy wykonują własną lalkę – motankę.

LUB

WARSZTATY „NA SZKLE MALOWANE”

Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8

Czas trwania: 60 min.

Zajęcia umożliwiają realizację własnych pomysłów artystycznych, rozwijają kreatywność i dostarczają wielu pozytywnych emocji. Uczestnicy warsztatów poznają tradycję i techniki malowania na szkle, a następnie samodzielnie wykonują obrazek na szkle. Używając odpowiednich farb pobudzają swoją wyobraźnię, a czerpiąc inspirację z otoczenia mogą wykonać własny projekt lub wykorzystać gotowy szablon.
            Pakiet I Pakiet II Pakiet XI Pakiet XII
9.00–9.30 – czynności organizacyjne

 

9.00–9.30 – czynności organizacyjne

 

12.00–12.30 – czynności organizacyjne

 

12.00–12.30 – czynności organizacyjne

 

9.30–9.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa 9.30–9.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa 12.30–12.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa 12.30–12.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa
10.00–11.00 – warsztaty „Sytuacja dziecka wiejskiego na początku XX w.” lub warsztaty „Na szkle malowane”– sala G, budynek G 10.00–11.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem

 

13.00–14.00 – warsztaty „Sytuacja dziecka wiejskiego na początku XX w.” lub warsztaty „Na szkle malowane” – sala G, budynek G 13.00–14.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem

 

11.10–12.40 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem

 

11.40–12.40 – warsztaty „Sytuacja dziecka wiejskiego na początku XX w.” lub warsztaty „Na szkle malowane” – sala G, budynek G 14.00–15.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem 14.30–15.30 – warsztaty „Sytuacja dziecka wiejskiego na początku XX w.” lub warsztaty „Na szkle malowane” – sala G, budynek G
12.50–13.50 – ognisko – atrakcja dodatkowa 12.50–13.50 – ognisko – atrakcja dodatkowa 15.30–16.30 – ognisko – atrakcja dodatkowa 15.30–16.30 – ognisko – atrakcja dodatkowa

 

SALA A – WARSZTATY DO WYBORU:

WARSZTATY „SKARBY PSZCZELEJ RODZINY”

Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8

Czas trwania: 60 min.

Uczestnicy warsztatów mają możliwość poznania życia rodziny pszczelej oraz produktów pszczelich. Lekcja muzealna jest połączeniem teorii z praktyką, a metody pracy mają charakter integrujący. Uczestnik zajęć poprzez obraz, pokaz, dotyk i samodzielne obcowanie z woskiem pszczelim wzbogaca swoją wiedzę i umiejętność pracy z plastycznym produktem, czego efektem jest wykonana własnoręcznie świeczka. Edukacyjny charakter lekcji muzealnej został wzbogacony o zwyczaje i tradycje pszczelarskie występujące na wsi XIX i XX wiecznej, ze szczególnym uwzględnieniem regionu Mazowsza. Uczestnicy zajęć poznają również podstawowe narzędzia pszczelarskie potrzebne do pracy w pasiece.

LUB

WARSZTATY „ZIOŁOLECZNICTWO WIEJSKIE” 

Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 4-8

Czas trwania: 60 min.

Medycyna ludowa miała ogromne znaczenie w leczeniu rozmaitych schorzeń. Lekcja pozwala dowiedzieć się, jakie zioła wykorzystywano do leczenia różnych chorób, jakich używano w kuchni, by wzbogacić smak potraw oraz jakie zabiegi magiczne towarzyszyły kuracjom ziołowym. Wykład połączony z prezentacją wybranych ziół leczniczych i przypraw. Zajęcia kończą warsztaty komponowania suszu do naparu ziołowego.
Pakiet VII Pakiet VIII Pakiet XIII Pakiet XIV
9.00–9.30 – czynności organizacyjne 9.00–9.30 – czynności organizacyjne 11.30–12.00 – czynności organizacyjne 11.30–12.00 – czynności organizacyjne
9.30–10.30 – warsztaty „Skarby pszczelej rodziny” lub „Ziołolecznictwo wiejskie” – sala A, budynek A 9.30–11.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem 12.00–12.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa 12.00–12.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa
10.40–12.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem 11.10–12.10 – warsztaty „Skarby pszczelej rodziny” lub „Ziołolecznictwo wiejskie” – sala A, budynek A 12.30–13.30 – warsztaty „Skarby pszczelej rodziny” lub „Ziołolecznictwo wiejskie” – sala A, budynek A 12.30–14.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
12.20–13.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa 12.20–13.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa

 

13.40–15.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem

 

14.10–15.10 – warsztaty „Skarby pszczelej rodziny” lub „Ziołolecznictwo wiejskie” – sala A, budynek A

 

 

 

 

13.30–13.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa 13.30–13.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa 15.20–16.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa 15.20–16.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa

SALA MŁYN:

WARSZTATY UCZYMY SIĘ KALIGRAFII

Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-3

Czas trwania: 60 min.

Lekcja kaligrafii to prawdziwa podróż w czasie. Uczestnicy przenoszą się do szkoły z połowy XX wieku. W atmosferę wprowadza już samo wyposażenie izby szkolnej: czarna tablica z zajęczą łapką do wycierania, dyscyplina, katedra czy ławki z pochylonym blatem i otworem na kałamarz. Tylko w tej wyjątkowej lekcji uczniowie uczestniczą ubrani w fartuszki szkolne. Podczas zajęć poznają dawne przybory szkolne takie jak: bibularz, pióro czy kałamarz. Poznają także wzory liter pisanych obowiązujących w połowie XX wieku. Lekcja prowadzona jest w oparciu o pierwszy profesjonalny podręcznik do nauki pisania i czytania czyli „Elementarz” Mariana Falskiego. Aby to niecodzienne wydarzenie pozostało na długo w pamięci uczestników, zajęcia kończy pamiątkowe zdjęcie klasowe. Zdjęcie wraz z imiennym świadectwem udziału w zajęciach otrzymuje każdy uczeń. Wysyłane są pocztą na adres wskazany przez opiekuna grupy.
Zgodnie z Rozporządzeniem o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przypominamy o konieczności wypełnienia formularza zgody na obecność dziecka na fotografii grupowej, wykonywanej podczas warsztatów kaligrafii. Formularz dostępny jest tutaj załącznik pdf załącznik docx

Pakiet IX Pakiet X Pakiet XV Pakiet XVI
9.30–10.00 – czynności organizacyjne

 

9.30–10.00 – czynności organizacyjne

 

11.00–11.30 – czynności organizacyjne

 

11.00–11.30 – czynności organizacyjne

 

10.00–11.00 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn

 

10.00–11.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem

 

11.30–11.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa

 

11.30–11.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa
11.15–12.45 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem

 

11.45–12.45 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn 12.00–13.00 – ognisko – atrakcja dodatkowa

 

12.00–13.00 – ognisko – atrakcja dodatkowa

 

13.00–14.00 – ognisko – atrakcja dodatkowa

 

13.00–14.00 – ognisko– atrakcja dodatkowa

 

13.10–14.10 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn

 

13.10–14.40 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem

 

14.10–14.30 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa 14.10–14.30 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa 14.20–15.50 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem 14.50–15.50 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn

ZAGRODA Z OSTROWA LUB TEREN EKSPOZYCJI – LEKCJE DO WYBORU

LEKCJA GRY I ZABAWY NASZYCH DZIADKÓW

Grupa docelowa: 5-6 latki, szkoła podstawowa, klasy 1-3

Czas trwania: 60 min.

Gry i zabawy niosą ze sobą wiele wartości poznawczych. Rozwijają umiejętności manualne, uczą zasad współzawodnictwa, integrują i wychowują. Uczestnicy zajęć nie tylko poznają dawne, wiejskie zabawy, ale także będą mieli okazję sprawdzić swoją sprawność w grach i zabawach swoich przodków, takich jak: serso, ciuciubabka, chodzenie na szczudłach, toczenie obręczy i wiele innych. Lekcja odbywa się na terenie jednej z zagród.

LUB

LEKCJA W OGRÓDKU U BABCI

Grupa docelowa: Szkoła podstawowa, klasy 1-3

Czas trwania: 60 min.

Lekcja odbywa się w zagrodzie chłopskiej z końca XIX w., w przydomowym ogródku i sadzie. Pozwala zapoznać uczestników z gatunkami kwiatów, ziół, warzyw i owoców uprawianych przez nasze prababcie. Podczas zajęć poruszana jest także tematyka segregowania odpadów i sposobów dbania o czystość środowiska. Lekcji towarzyszy zeszyt ćwiczeń zawierający zagadki i łamigłówki do samodzielnego rozwiązania.

Pakiet III Pakiet IV
9.30–10.00 – czynności organizacyjne 9.30–10.00 – czynności organizacyjne
10.00–10.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa 10.00–10.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa
10.30–11.30 – zajęcia edukacyjne „Gry i zabawy naszych dziadków” – w zagrodzie z Ostrowa lub na terenie wsi rzędowej warsztaty „W ogródku u babci” – zagroda z Ostrowa 10.30–12.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem

 

11.40–13.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem

 

12.10–13.10 – zajęcia edukacyjne „Gry i zabawy naszych dziadków” – w zagrodzie z Ostrowa lub na terenie wsi rzędowej warsztaty „W ogródku u babci” – zagroda z Ostrowa
13.20–14.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa 13.20–14.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa

ZAGRODA Z DZIERŻĄŻNI LUB PARK DWORSKI – WARSZTATY DO WYBORU

LEKCJA GRY I ZABAWY NASZYCH DZIADKÓW

Grupa docelowa: klasy 1-3

Czas trwania: 60 min.

Uczestnicy zajęć goszczą w zagrodzie wiejskiej z pocz. XX wieku. Poznają zwierzęta gospodarskie hodowane na wsi i budynki, w których mieszkały. Dowiadują się jak wyglądała codzienna praca w gospodarstwie chłopskim, a także jak należy segregować odpady, by zadbać o czystość środowiska. Lekcji towarzyszy zeszyt ćwiczeń zawierający zagadki i łamigłówki do samodzielnego rozwiązania.

LUB

ŚCIEŻKA PRZYRODNICZO-EDUKACYJNA W PARKU DWORSKIM

Grupa docelowa: klasy 1-6

Czas trwania: 60 min.

Młodzi przyrodnicy nauczą się rozróżniać drzewa rosnące w parkach i lasach. Lekcja przybliży wygląd kwiatów i owoców wybranych gatunków drzew i krzewów, różnice w budowie liści drzew liściastych i iglastych, a nawet techniki pomiaru wysokości drzew. Uzupełnieniem ścieżki jest zeszyt ćwiczeń zawierający ilustracje, zagadki oraz zadania do wykonania w terenie. Ścieżkę można przebyć z instruktorem lub samodzielnie (wystarczy zakupić w kasie zestaw edukacyjny), co ułatwiają tabliczki znajdujące się na trasie.

Pakiet V Pakiet VI
10.30–11.00 – czynności organizacyjne 10.30–11.00 – czynności organizacyjne
11.00–11.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa 11.00–11.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa
11.30–12.30 – warsztaty „W zagrodzie u dziadka” lub na terenie parku dworskiego „Ścieżka przyrodniczo-edukacyjna w parku dworskim” 11.30–13.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem

 

12.40–14.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem

 

13.10–14.10 – warsztaty „W zagrodzie u dziadka” lub na terenie parku dworskiego „Ścieżka przyrodniczo-edukacyjna w parku dworskim”
14.20–15.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa 14.20–15.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa