Kontakt
  • Zmień kontrast
  • Zmniejsz rozmiar tekstu
  • Zwiększy rozmiar tekstu
  • Zobacz deklarację dostępności
logo-www-kolor-50logo-www-kolor-50logo-www-kolor-50logo-www-kolor-50
  • AKTUALNOŚCI
    • Najnowsze
    • Komunikaty
    • Blog
    • Kalendarz wydarzeń
    • Wieści Muzealne online
    • Konferencje
    • Archiwum
  • DLA ZWIEDZAJĄCYCH
    • Muzeum, godziny, bilety
    • Wirtualne spacery
    • Kup bilet
    • Regulamin zwiedzania
    • Informacje dla osób z niepełnosprawnościami
    • Oferta noclegowa
    • Gastronomia
  • EDUKACJA
  • O MUZEUM
    • Historia
    • Zbiory
    • Nagrody
    • Projekty i inwestycje
    • Biblioteka
    • Wydawnictwa – sklep
    • Partnerzy
    • Kariera
  • USŁUGI DODATKOWE
    • Wynajem obiektu i terenu
      • Kościół z Drążdżewa
      • Sale konferencyjno-szkoleniowe
      • Piknik
      • Organizacja ogniska
      • Stoiska dla wystawców
    • Wóz, bryczka
    • Szkółka jeździecka
    • Jazda w siodle
  • KUP BILET
  • BIP
  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
  • Mapa strony
0

Magia sympatyczna i magia Alkmeny

  • Strona główna
  • Aktualności
  • Blog
  • Magia sympatyczna i magia Alkmeny
Alkeż sypialny w chałupie z Dzieżąrzni
Demonologia ludowa – Zmora
15 czerwca 2023
PLAKAT_XXIV_NMWM
XXIV edycji konkursu Nagroda Marszałka Województwa Mazowieckiego
22 czerwca 2023
22 czerwca 2023
Kategorie
  • Blog
Tagi
muzeum wsi mazowieckiej w sierpcu

Magia to zespół zabiegów, które poprzez różnego rodzaju praktyki i techniki mają na celu spowodowanie określonych zmian dzięki pomocy nadprzyrodzonych sił. „Praktyki magiczne obejmują: zrytualizowane działania (manipulacje), obiekty materialne (rekwizyty, podobizny, leki), formuły tekstowe (zamawiania, zaklęcia), reguły określające stan uczestniczących w działaniu ludzi i rzeczy (nakazy czystości rytualnej, czas i miejsce wykonania, zakazy magiczne itd.)”[1].

James Frazer szkocki antropolog społeczny, filolog i historyk religii wprowadził pojęcie magii sympatycznej. Polega ona na przeświadczeniu, że istnieje analogia między istotami, zjawiskami i rzeczami. W tym rodzaju myślenia magicznego można wyróżnić dwie zasady: podobne powoduje podobne, oraz, że rzeczy, które miały ze sobą kontakt, już zawsze będą powiązane, nawet po zakończeniu kontaktu fizycznego. Pierwsza nosi nazwę magii homeopatycznej zaś druga, magii przenośnej[2].

Odniesienia do tego typu magii znajdują się w wierzeniach ludowych. Chociażby palenie i wrzucanie Marzanny do wody pierwszego dnia wiosny. Kukła  ma symbolizować zimę i śmierć. Dlatego pozbywano się jej, aby przyspieszyć nadejście wiosny i odrodzenie przyrody. Doskonałym przykładam magii przenośnej, są zabiegi wykonywane przy chorym bądź zamarłym. Uważano, że wszystko, co miało kontakty z takim człowiekiem, zyskuje moc, która mogła odbierać zdrowie, a nawet życie.  Dlatego wodę po myciu nieboszczyka wylewano pod krzak lub w miejsce, gdzie nikt nie chodził. Bywało, że wyrzucano nawet naczynie. Bardzo ciężko chorej osobie, której zostało już niewiele życia, nie podawano mleka, aby po jej śmierci, krowy nie zdechły[3].

Istnieje jeszcze inny rodzaj magii polegający na związywaniu i rozwiązywaniu, który określa się mianem magii Alkmeny. Związane jest to z historią tebańskiej księżniczki, spodziewającej się narodzin potomka- Heraklesa. Sam Zeus obiecał, że, dziecko, które urodzi się określonego dnia, zostanie wielkim władcą. Jako że Hera była zazdrosna o Alkmenę, próbowała zrobić wszystko, aby wcześniej narodziło się inne dziecko. Dlatego w kierunku kochanki Zeusa czyniła gesty zamykające: związała węzły na ubraniu, skrzyżowała nogi oraz splotła palce u rąk, aby księżniczka miała problem z porodem. Jednak bogini dała się oszukać służącej Alkmeny, która przedwcześnie oznajmiła, że Herakles już się urodził. Hera zdziwiona tym faktem wykonała gesty otwierające: rozwiązała węzły na szacie, wyprostowała nogi i rozłożyła ręce, co przyspieszyło poród księżniczki. „Określeniem <<magia Alkmeny>> obejmuje się wiec te zachowania, które mają utrudnić (działania ujemne) bądź ułatwić (działania dodatnie) przekroczenie granicy (…) czy też zmianę statusu”[4].

W medycynie ludowej istniało przekonanie, że aby kobiecie rodzącej ułatwić przyjście na świat dziecka, należy rozpleść jej warkocz, pozdejmować łańcuszki, pierścionki i wyjąć kolczyki z uszu,  a także pootwierać drzwi, okna, szafy, kufry i wszelkie inne zamki[5].

 

Magdalena Kowalak

[1] Magia, Encyklopedia PWN, Strona internetowa: https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/magia;3936032.html, [dostęp: 08.05.2023].

[2] J.G. Frazer, Złota gałąź. Studia z magii i religii, przeł. H. Krzeczkowski, Warszawa 2002, s. 14.

[3] P. Kowalski, Kultura magiczna. Omen, przesąd, znaczenie, Warszawa 2007, s. 626-627.

[4] Ibidem, s.301.

[5] Ibidem.

 

Bibliografia:

  • Frazer J.G., Złota gałąź. Studia z magii i religii, przeł. H. Krzeczkowski, Warszawa 2002.
  • Kowalski P., Kultura magiczna. Omen, przesąd, znaczenie, Warszawa 2007.
  • Magia, Encyklopedia PWN, Strona internetowa: https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/magia;3936032.html

 

muzeum wsi mazowieckiej w sierpcumuzeum wsi mazowieckiej w sieprcu

Podaj dalej

Podobne wpisy

muzeum wsi mazowieckiej w sierpcu
22 września 2023

Tłoczenie oleju


Czytaj dalej
muzeum wsi mazowieckiej w sierpcu
31 sierpnia 2023

Pożywienie codzienne ludności wiejskiej


Czytaj dalej
muzeum wsi mazowieckiej
24 sierpnia 2023

Kot w kulturze ludowej


Czytaj dalej
1185938
Total
Visitors
Strony internetowe i pozycjonowanie Google
  • BIP
  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
  • Mapa strony
0
  • Brak dostępnych tłumaczeń dla tej strony