Kontakt
  • Zmień kontrast
  • Zmniejsz rozmiar tekstu
  • Zwiększy rozmiar tekstu
  • Zobacz deklarację dostępności
logo-www-kolor-50logo-www-kolor-50logo-www-kolor-50logo-www-kolor-50
  • AKTUALNOŚCI
    • Najnowsze
    • Komunikaty
    • Blog
    • Kalendarz wydarzeń
    • Wieści Muzealne online
    • Konferencje
    • Archiwum
  • DLA ZWIEDZAJĄCYCH
    • Muzeum, godziny, bilety
    • Wirtualne spacery
    • Kup bilet
    • Regulamin zwiedzania
    • Informacje dla osób z niepełnosprawnościami
    • Oferta noclegowa
    • Gastronomia
  • EDUKACJA
  • O MUZEUM
    • Historia
    • Zbiory
    • Nagrody
    • Projekty i inwestycje
    • Biblioteka
    • Wydawnictwa – sklep
    • Partnerzy
    • Kariera
  • USŁUGI DODATKOWE
    • Wynajem obiektu i terenu
      • Kościół z Drążdżewa
      • Sale konferencyjno-szkoleniowe
      • Piknik
      • Organizacja ogniska
      • Stoiska dla wystawców
    • Wóz, bryczka
    • Szkółka jeździecka
    • Jazda w siodle
  • BIP
  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
  • Mapa strony
0

MALOWANIE JAJEK

  • Strona główna
  • Aktualności
  • Blog
  • MALOWANIE JAJEK
POTRAWY WIELKANOCNE I ŚWIĘCONKA
31 marca 2021
W CZWARTKI O KULTURZE – Muzealne rozterki – praca konserwatora
1 kwietnia 2021
1 kwietnia 2021
Kategorie
  • Blog
Tagi

Ważnym elementem, którego nie mogło zabraknąć podczas przygotowań do świąt Wielkanocnych było malowanie jajek. Od zamożności rodziny zależała liczba przygotowywanych jaj. Zawsze trzeba było ich mieć tyle, aby starczyło do poświęcenia i do obdarowania chrześniaków, krewnych. Panny zostawiały je dla kawalerów chodzących z kogutkiem i po dyngusie. Jajka zdobiono i malowano na różne kolory i różnymi sposobami[1]. Najbardziej popularne było barwienie w cebulaku- polegało to na włożeniu jajek do gotowanych łupin od cebuli co powodowało zabarwienie skorupki na różne odcienie żółtego i bordowego koloru. Moczenie w odwarze z młodego żyta barwiło jajka na kolor zielony, dzięki korze dębowej uzyskiwano kolor brunatny i czarny, zaś wywar z buraków dawał kolor czerwony. Oprócz jednobarwnych kraszanek wykonywano też pisanki, które robiono przy pomocy pszczelego wosku. Rozpuszczonym woskiem nad lampą naftową przy pomocy igły umieszczonej w korku nanoszono wzory na skorupkę. Następnie takie jajko wkładano do barwnika. Dzięki takiej praktyce powstawał piękny wzór, gdyż miejsca pokryte woskiem nie farbowały się. Jaja były również zdobione sitowiem i wycinankami, a także na pomalowanych już skorupkach przy pomocy nożyka czy szkiełka wyskrobywano ornamenty[2].

Istnieje podanie, które wyjaśnia czemu właśnie na święta Wielkanocne maluje się jajka. Legenda głosi, że gdy Maria Magdalena płakała przy pustym grobie Jezusa, nagle ukazał się jej anioł, który pocieszył ją i oznajmił, że Chrystus Zmartwychwstał. Uradowana kobieta wróciła do domu i w izbie ujrzała, że wszystkie jajka są zabarwione na czerwono. Wybiegłszy na zewnątrz spotkała apostołów, którym podarowała jajka przekazując przy tym dobrą nowinę. Jajka w rękach apostołów zamieniły się w ptaki, które zaczęły ogłaszać całemu światu, że Jezus Zmartwychwstał[3]. Inna opowieść głosi, że Matka Boska bardzo się bała o Syna gdy ten został uwięziony. Sąsiadki poleciły jej żeby dała Piłatowi kopę jajek w zamian za łagodny wyrok. Maryja pięknie pomalowała jajka w przepiękne wzory i zaniosła je w darze. Niestety Piłat nie dał się przebłagać i wydał wyrok skazujący za Jezusa. Na pamiątkę starań Matki Bożej lud maluje na Wielkanoc jajka[4].

 

Autor: Magdalena Kowalak

Zbliżenie na malowane jajka dekorowane metodą batiku
Jajka batikowe
Zbliżenie na jajka malowane w cebulaku
Jajka malowane w cebulaku
W koszyku jajka wyklejane sitowiem
Jajka wyklejane sitowiem
w koszyku jajka zdobione kolorowymi wycinankami
Jajka zdobione wycinanką

Bibliografia:

  • Gloger Z., Rok Polski w życiu, tradycji i pieśni, Warszawa 1986.
  • Kamocki J., Polskie rok obrzędowy, Kraków 2008.
  • Waldorff J., Jak Matka Boska chciała wykupić Syna za pisanki, „Przekrój”, nr. 154-155 (12-13), Kraków 1948.

[1] J. Kamocki, Polskie rok obrzędowy, Kraków 2008, 124-127.

[2] Z. Gloger, Rok Polski w życiu, tradycji i pieśni, Warszawa 1986, s. 171-172.

[3] Tamże.

[4] J. Waldorff, Jak Matka Boska chciała wykupić Syna za pisanki, „Przekrój” nr. 154-155 (12-13), Kraków 1948, s.13.

Podaj dalej

Podobne wpisy

Drewniane szalowane drzwi z ćwiekami

Drzwi deskowe, szalowane z ćwiekami - MWM, chałupa z Dzierżążni 2023 r.

23 stycznia 2023

Jeszcze trochę o drzwiach …


Czytaj dalej
Słomiany dach wsparty na czterech balach, wypełniony słomą

Wypełniony bróg we wsi Tuchlin, 1999 r.

13 stycznia 2023

Bróg, brożek, brożyna


Czytaj dalej
Studnia z żurawiem na wiejskim podwórku, obok poidło dla zwierząt, w tle budynki gospodarcze

Studnia ocembrowana kamieniami ocembrowana kamieniami w zagrodzie z Izdebna

9 stycznia 2023

Studnie wiejskie


Czytaj dalej
67717
Wszystkich odwiedzin
Strony internetowe i pozycjonowanie Google
  • BIP
  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
  • Mapa strony
0
  • Brak dostępnych tłumaczeń dla tej strony