Proponujemy Państwu udział w zajęciach edukacyjnych przybliżających zwyczaje i folklor dawnej wsi mazowieckiej. Mogą Państwo dokonać wyboru spośród kilku wariantów obejmujących: udział w lekcji lub warsztatach, zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem oraz przejazd wozem i ogniska.
Rezerwacje przyjazdu przyjmowane są telefonicznie, pod numerem 24 275 28 26 lub 24 275 28 83, wew. 234 oraz drogą mailową: rezerwacje@mwmskansen.pl
Cennik
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8
Czas trwania: 60 min.
Warsztaty wielkanocne – zdobienie jajek
Zajęcia poświęcone są obrzędowości Wielkanocy – najważniejszych świąt w tradycji chrześcijańskiej. Łączą zajęcia warsztatowe z prezentacją na temat metod zdobienia jaj, ich symboliki w tradycji chrześcijańskiej a także zwyczajów i obrzędów wielkanocnych. Podczas warsztatów uczestnicy samodzielnie wykonają kolorową pisankę lub wyklejankę (wydmuszka jaja kurzego), która pięknie ozdobi każdy koszyczek ze święconką. Swoją pisankę lub wyklejankę zapakują w pudełeczko, by nie uległa zniszczeniu podczas podroży do domu.
Muzeum zapewnia wszystkie materiały do zajęć.
Warsztaty wielkanocne – wykonanie palmy wielkanocnej
Zajęcia poświęcone są obrzędowości Wielkanocy – najważniejszych świąt w tradycji chrześcijańskiej. Łączą zajęcia warsztatowe z prezentacją na temat składników palmy wielkanocnej i jej symboliki w tradycji chrześcijańskiej a także zwyczajów i obrzędów wielkanocnych. Poświęcona palma chroniła dom i jego mieszkańców przed chorobami oraz nieszczęściami. Podczas warsztatów uczestnicy samodzielnie wykonają palmę wielkanocną, którą będą mogli poświęcić w Niedzielę Palmową.
Muzeum zapewnia wszystkie materiały do zajęć.
LUB
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8
Czas trwania: 60 min.
Program I | Program II | Program IX |
9.00–9.30 – czynności organizacyjne | 9.00–9.30 – czynności organizacyjne | 11.30–12.00 – czynności organizacyjne
|
9.30-9.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 9.30-9.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 12.00–12.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa |
10.00–11.00 – warsztaty „Wielkanoc na Mazowszu – palma wielkanocna lub pisanka” lub warsztaty „Na szkle malowane” – sala G, budynek G | 10.00–11.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 12.30–14.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem |
11.10–12.40 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 11.40–12.40 – warsztaty „Wielkanoc na Mazowszu – palma wielkanocna lub pisanka” lub warsztaty „Na szkle malowane” – sala G, budynek G | 14.10–15.10 – warsztaty „Wielkanoc na Mazowszu – palma wielkanocna lub pisanka” lub warsztaty „Na szkle malowane” – sala G, budynek G |
12.50–13.50 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 12.50–13.50 – ognisko – atrakcja dodatkowa |
– |
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8
Czas trwania: 60 min.
Warsztaty wielkanocne – zdobienie jajek
Zajęcia poświęcone są obrzędowości Wielkanocy – najważniejszych świąt w tradycji chrześcijańskiej. Łączą zajęcia warsztatowe z prezentacją na temat metod zdobienia jaj, ich symboliki w tradycji chrześcijańskiej a także zwyczajów i obrzędów wielkanocnych. Podczas warsztatów uczestnicy samodzielnie wykonają kolorową pisankę lub wyklejankę (wydmuszka jaja kurzego), która pięknie ozdobi każdy koszyczek ze święconką. Swoją pisankę lub wyklejankę zapakują w pudełeczko, by nie uległa zniszczeniu podczas podroży do domu.
Muzeum zapewnia wszystkie materiały do zajęć.
Warsztaty wielkanocne – wykonanie palmy wielkanocnej
Zajęcia poświęcone są obrzędowości Wielkanocy – najważniejszych świąt w tradycji chrześcijańskiej. Łączą zajęcia warsztatowe z prezentacją na temat składników palmy wielkanocnej i jej symboliki w tradycji chrześcijańskiej a także zwyczajów i obrzędów wielkanocnych. Poświęcona palma chroniła dom i jego mieszkańców przed chorobami oraz nieszczęściami. Podczas warsztatów uczestnicy samodzielnie wykonają palmę wielkanocną, którą będą mogli poświęcić w Niedzielę Palmową.
Muzeum zapewnia wszystkie materiały do zajęć.
LUB
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 4-8
Czas trwania: 60 min.
Bibułkowe kwiaty czy przypominające żyrandole pająki często zdobiły chłopskie izby, szczególnie w okresie świątecznym. Nie mogło ich zabraknąć także na domowych ołtarzykach w każdym wiejskim domu. Dzięki tym ozdobom ciemne i jednobarwne wnętrza stawały się kolorowe i wesołe. Podczas zajęć uczestnicy poznają wzory bibułkowych kwiatów, a następnie samodzielnie wykonują kilka z nich.
Program III | Program IV | Program VIII |
9.00–9.30 – czynności organizacyjne | 9.00–9.30 – czynności organizacyjne | 11.30–12.00 – czynności organizacyjne
|
9.30–10.30 – warsztaty „Wielkanoc na Mazowszu – palma wielkanocna lub pisanka” lub „Papieroplastyka obrzędowa” – sala A, budynek A | 9.30–11.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 12.00–12.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa
|
10.40–12.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
11.10–12.10 – warsztaty „Wielkanoc na Mazowszu – palma wielkanocna lub pisanka” lub „Papieroplastyka obrzędowa” – sala A, budynek A | 12.30–13.30 – warsztaty „Wielkanoc na Mazowszu – palma wielkanocna lub pisanka” lub „Papieroplastyka obrzędowa” – sala A, budynek A |
12.20–12.40 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 12.20–12.40 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 13.40–15.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem G |
12.50–13.50 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 12.50–13.50 – ognisko – atrakcja dodatkowa | – |
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-3
Czas trwania: 60 min.
Lekcja kaligrafii to prawdziwa podróż w czasie. Uczestnicy przenoszą się do szkoły z połowy XX wieku. W atmosferę wprowadza już samo wyposażenie izby szkolnej: czarna tablica z zajęczą łapką do wycierania, dyscyplina, katedra czy ławki z pochylonym blatem i otworem na kałamarz. Tylko w tej wyjątkowej lekcji uczniowie uczestniczą ubrani w fartuszki szkolne. Podczas zajęć poznają dawne przybory szkolne takie jak: bibularz, pióro czy kałamarz. Poznają także wzory liter pisanych obowiązujących w połowie XX wieku. Lekcja prowadzona jest w oparciu o pierwszy profesjonalny podręcznik do nauki pisania i czytania czyli „Elementarz” Mariana Falskiego. Aby to niecodzienne wydarzenie pozostało na długo w pamięci uczestników, zajęcia kończy pamiątkowe zdjęcie klasowe. Zdjęcie wraz z imiennym świadectwem udziału w zajęciach otrzymuje każdy uczeń. Wysyłane są pocztą na adres wskazany przez opiekuna grupy.
Zgodnie z Rozporządzeniem o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przypominamy o konieczności wypełnienia formularza zgody na obecność dziecka na fotografii grupowej, wykonywanej podczas warsztatów kaligrafii. Formularz dostępny jest tutaj załącznik pdf załącznik docx
Program V | Program VI | Program VII |
9.30–10.00 – czynności organizacyjne | 9.30–10.00 – czynności organizacyjne | 11.30–12.00 – czynności organizacyjne |
10.00–11.00 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn | 10.00–11.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
12.00–13.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
11.10–12.40 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
11.40–12.40 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn | 13.40–14.40 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn |
12.50-13.10 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 12.50-13.10 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 14.50–15.10 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa |
13.20–14.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 13.20–14.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa |
– |
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8
Czas trwania: 60 min.
Lekcja przybliża etapy uprawy i obróbki zboża na mazowieckiej wsi od końca XIX do lat 50.XX wieku. Podczas zajęć uczestnicy dowiedzą się m.in.: jakie przesądy i zabiegi magiczne towarzyszyły uprawie zbóż? Ile pracy wymagała obróbka ziarna i jakich narzędzi używano oraz czy do ciasta chlebowego dodawano drożdży? Poznają narzędzia i urządzenia służące dawnym mieszkańcom wsi do uprawy i obróbki zbóż, a także funkcje jakie w tradycji ludowej pełniło pieczywo.
LUB
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8
Czas trwania: 60 min.
Pakiet I | Pakiet II | Pakiet XI | Pakiet XII |
9.00–9.30 – czynności organizacyjne
|
9.00–9.30 – czynności organizacyjne
|
12.00–12.30 – czynności organizacyjne
|
12.00–12.30 – czynności organizacyjne
|
9.30–9.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 9.30–9.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 12.30–12.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 12.30–12.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa |
10.00–11.00 – warsztaty „Od ziarenka do chleba” lub warsztaty „Sytuacja dziecka wiejskiego na początku XX w.” – sala G, budynek G | 10.00–11.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
13.00–14.00 – warsztaty „Od ziarenka do chleba” lub warsztaty „Sytuacja dziecka wiejskiego na początku XX w.” – sala G, budynek G | 13.00–14.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
11.10–12.40 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 11.40–12.40 – warsztaty „Od ziarenka do chleba” lub warsztaty „Sytuacja dziecka wiejskiego na początku XX w.” – sala G, budynek G | 14.00–15.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 14.30–15.30 – warsztaty „Od ziarenka do chleba” lub warsztaty „Sytuacja dziecka wiejskiego na początku XX w.” – sala G, budynek G |
12.50–13.50 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 12.50–13.50 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 15.30-16.30 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 15.30-16.30 – ognisko – atrakcja dodatkowa |
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8
Czas trwania: 60 min.
Uczestnicy warsztatów mają możliwość poznania życia rodziny pszczelej oraz produktów pszczelich. Lekcja muzealna jest połączeniem teorii z praktyką, a metody pracy mają charakter integrujący. Uczestnik zajęć poprzez obraz, pokaz, dotyk i samodzielne obcowanie z woskiem pszczelim wzbogaca swoją wiedzę i umiejętność pracy z plastycznym produktem, czego efektem jest wykonana własnoręcznie świeczka. Edukacyjny charakter lekcji muzealnej został wzbogacony o zwyczaje i tradycje pszczelarskie występujące na wsi XIX i XX wiecznej, ze szczególnym uwzględnieniem regionu Mazowsza. Uczestnicy zajęć poznają również podstawowe narzędzia pszczelarskie potrzebne do pracy w pasiece.
LUB
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8
Czas trwania: 60 min.
Pakiet VII | Pakiet VIII | Pakiet XIII | Pakiet XIV |
9.00–9.30 – czynności organizacyjne | 9.00–9.30 – czynności organizacyjne | 11.30–12.00 – czynności organizacyjne | 11.30–12.00 – czynności organizacyjne |
9.30–10.30 – warsztaty „Skarby pszczelej rodziny” lub warsztaty „Barwny świat ludowych wycinanek” – sala A, budynek A | 9.30–11.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
12.00–12.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa
|
12.00–12.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji– atrakcja dodatkowa
|
10.40–12.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
11.10–12.10 – warsztaty „Skarby pszczelej rodziny” lub warsztaty „Barwny świat ludowych wycinanek” – sala A, budynek A | 12.30–13.30 – warsztaty „Skarby pszczelej rodziny” lub warsztaty „Barwny świat ludowych wycinanek” – sala A, budynek A | 12.30–14.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
12.20–13.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 12.20–13.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 13.40–15.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
14.10–15.10 – warsztaty „Skarby pszczelej rodziny” lub warsztaty „Barwny świat ludowych wycinanek” – sala A, budynek A |
13.30–13.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 13.30–13.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 15.20–16.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa
|
15.20–16.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa |
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-3
Czas trwania: 60 min.
Lekcja kaligrafii to prawdziwa podróż w czasie. Uczestnicy przenoszą się do szkoły z połowy XX wieku. W atmosferę wprowadza już samo wyposażenie izby szkolnej: czarna tablica z zajęczą łapką do wycierania, dyscyplina, katedra czy ławki z pochylonym blatem i otworem na kałamarz. Tylko w tej wyjątkowej lekcji uczniowie uczestniczą ubrani w fartuszki szkolne. Podczas zajęć poznają dawne przybory szkolne takie jak: bibularz, pióro czy kałamarz. Poznają także wzory liter pisanych obowiązujących w połowie XX wieku. Lekcja prowadzona jest w oparciu o pierwszy profesjonalny podręcznik do nauki pisania i czytania czyli „Elementarz” Mariana Falskiego. Aby to niecodzienne wydarzenie pozostało na długo w pamięci uczestników, zajęcia kończy pamiątkowe zdjęcie klasowe. Zdjęcie wraz z imiennym świadectwem udziału w zajęciach otrzymuje każdy uczeń. Wysyłane są pocztą na adres wskazany przez opiekuna grupy.
Zgodnie z Rozporządzeniem o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przypominamy o konieczności wypełnienia formularza zgody na obecność dziecka na fotografii grupowej, wykonywanej podczas warsztatów kaligrafii. Formularz dostępny jest tutaj załącznik pdf załącznik docx
Pakiet IX | Pakiet X | Pakiet XV | Pakiet XVI |
9.30–10.00 – czynności organizacyjne | 9.30–10.00 – czynności organizacyjne | 11.00–11.30 – czynności organizacyjne | 11.00–11.30 – czynności organizacyjne |
10.00–11.00 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn | 10.00–11.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 11.30–11.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 11.30–11.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa |
11.15–12.45 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 11.45–12.45 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn | 12.00–13.00 – ognisko – atrakcja dodatkowa
|
12.00–13.00 – ognisko – atrakcja dodatkowa
|
13.00–14.00 – ognisko – atrakcja dodatkowa
|
13.00–14.00 – ognisko – atrakcja dodatkowa
|
13.10–14.10 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn | 13.10–14.40 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
14.10–14.30 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa
|
14.10–14.30 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa
|
14.20–15.50 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 14.50–15.50 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn |
Grupa docelowa: 5-6 latki, szkoła podstawowa, klasy 1-3
Czas trwania: 60 min.
Gry i zabawy niosą ze sobą wiele wartości poznawczych. Rozwijają umiejętności manualne, uczą zasad współzawodnictwa, integrują i wychowują. Uczestnicy zajęć nie tylko poznają dawne, wiejskie zabawy, ale także będą mieli okazję sprawdzić swoją sprawność w grach i zabawach swoich przodków, takich jak: serso, ciuciubabka, chodzenie na szczudłach, toczenie obręczy i wiele innych. Lekcja odbywa się na terenie jednej z zagród.
Pakiet III | Pakiet IV |
9.30–10.00 – czynności organizacyjne | 9.30–10.00 – czynności organizacyjne |
10.00–10.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 10.00–10.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa |
10.30–11.30 – zajęcia edukacyjne „Gry i zabawy naszych dziadków” – zagroda z Ostrowa | 10.30–12.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
11.40–13.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 12.10–13.10 – zajęcia edukacyjne „Gry i zabawy naszych dziadków” – zagroda z Ostrowa |
13.20–14.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 13.20–14.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa |
Grupa docelowa: klasy 1-3
Czas trwania: 60 min.
Uczestnicy zajęć goszczą w zagrodzie wiejskiej z pocz. XX wieku. Poznają zwierzęta gospodarskie hodowane na wsi i budynki, w których mieszkały. Dowiadują się jak wyglądała codzienna praca w gospodarstwie chłopskim, a także jak należy segregować odpady, by zadbać o czystość środowiska. Lekcji towarzyszy zeszyt ćwiczeń zawierający zagadki i łamigłówki do samodzielnego rozwiązania.
LUB
Grupa docelowa: klasy 1-6
Czas trwania: 60 min.
Młodzi przyrodnicy nauczą się rozróżniać drzewa rosnące w parkach i lasach. Lekcja przybliży wygląd kwiatów i owoców wybranych gatunków drzew i krzewów, różnice w budowie liści drzew liściastych i iglastych, a nawet techniki pomiaru wysokości drzew. Uzupełnieniem ścieżki jest zeszyt ćwiczeń zawierający ilustracje, zagadki oraz zadania do wykonania w terenie. Ścieżkę można przebyć z instruktorem lub samodzielnie (wystarczy zakupić w kasie zestaw edukacyjny), co ułatwiają tabliczki znajdujące się na trasie.
Pakiet V | Pakiet VI |
10.30–11.00 – czynności organizacyjne | 10.30–11.00 – czynności organizacyjne |
11.00–11.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 11.00–11.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa |
11.30–12.30 – warsztaty „W zagrodzie u dziadka”– zagroda z Dzierzążni lub na terenie parku dworskiego „Ścieżka przyrodniczo-edukacyjna w parku dworskim” | 11.30–13.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
12.40–14.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
13.10–14.10 – warsztaty „W zagrodzie u dziadka”– zagroda z Dzierzążni lub na terenie parku dworskiego „Ścieżka przyrodniczo-edukacyjna w parku dworskim” |
14.20–15.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 14.20–15.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa |
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8
Czas trwania: 60 min.
LUB
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8
Czas trwania: 60 min.
Pakiet I | Pakiet II | Pakiet XI | Pakiet XII |
9.00–9.30 – czynności organizacyjne
|
9.00–9.30 – czynności organizacyjne
|
12.00–12.30 – czynności organizacyjne
|
12.00–12.30 – czynności organizacyjne
|
9.30–9.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 9.30–9.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 12.30–12.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 12.30–12.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa |
10.00–11.00 – warsztaty „Sytuacja dziecka wiejskiego na początku XX w.” lub warsztaty „Na szkle malowane”– sala G, budynek G | 10.00–11.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
13.00–14.00 – warsztaty „Sytuacja dziecka wiejskiego na początku XX w.” lub warsztaty „Na szkle malowane” – sala G, budynek G | 13.00–14.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
11.10–12.40 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
11.40–12.40 – warsztaty „Sytuacja dziecka wiejskiego na początku XX w.” lub warsztaty „Na szkle malowane” – sala G, budynek G | 14.00–15.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 14.30–15.30 – warsztaty „Sytuacja dziecka wiejskiego na początku XX w.” lub warsztaty „Na szkle malowane” – sala G, budynek G |
12.50–13.50 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 12.50–13.50 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 15.30–16.30 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 15.30–16.30 – ognisko – atrakcja dodatkowa |
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8
Czas trwania: 60 min.
Uczestnicy warsztatów mają możliwość poznania życia rodziny pszczelej oraz produktów pszczelich. Lekcja muzealna jest połączeniem teorii z praktyką, a metody pracy mają charakter integrujący. Uczestnik zajęć poprzez obraz, pokaz, dotyk i samodzielne obcowanie z woskiem pszczelim wzbogaca swoją wiedzę i umiejętność pracy z plastycznym produktem, czego efektem jest wykonana własnoręcznie świeczka. Edukacyjny charakter lekcji muzealnej został wzbogacony o zwyczaje i tradycje pszczelarskie występujące na wsi XIX i XX wiecznej, ze szczególnym uwzględnieniem regionu Mazowsza. Uczestnicy zajęć poznają również podstawowe narzędzia pszczelarskie potrzebne do pracy w pasiece.
LUB
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 4-8
Czas trwania: 60 min.
Pakiet VII | Pakiet VIII | Pakiet XIII | Pakiet XIV |
9.00–9.30 – czynności organizacyjne | 9.00–9.30 – czynności organizacyjne | 11.30–12.00 – czynności organizacyjne | 11.30–12.00 – czynności organizacyjne |
9.30–10.30 – warsztaty „Skarby pszczelej rodziny” lub „Ziołolecznictwo wiejskie” – sala A, budynek A | 9.30–11.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 12.00–12.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 12.00–12.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa |
10.40–12.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 11.10–12.10 – warsztaty „Skarby pszczelej rodziny” lub „Ziołolecznictwo wiejskie” – sala A, budynek A | 12.30–13.30 – warsztaty „Skarby pszczelej rodziny” lub „Ziołolecznictwo wiejskie” – sala A, budynek A | 12.30–14.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem |
12.20–13.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 12.20–13.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa
|
13.40–15.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
14.10–15.10 – warsztaty „Skarby pszczelej rodziny” lub „Ziołolecznictwo wiejskie” – sala A, budynek A
|
13.30–13.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 13.30–13.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 15.20–16.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 15.20–16.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa |
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-3
Czas trwania: 60 min.
Lekcja kaligrafii to prawdziwa podróż w czasie. Uczestnicy przenoszą się do szkoły z połowy XX wieku. W atmosferę wprowadza już samo wyposażenie izby szkolnej: czarna tablica z zajęczą łapką do wycierania, dyscyplina, katedra czy ławki z pochylonym blatem i otworem na kałamarz. Tylko w tej wyjątkowej lekcji uczniowie uczestniczą ubrani w fartuszki szkolne. Podczas zajęć poznają dawne przybory szkolne takie jak: bibularz, pióro czy kałamarz. Poznają także wzory liter pisanych obowiązujących w połowie XX wieku. Lekcja prowadzona jest w oparciu o pierwszy profesjonalny podręcznik do nauki pisania i czytania czyli „Elementarz” Mariana Falskiego. Aby to niecodzienne wydarzenie pozostało na długo w pamięci uczestników, zajęcia kończy pamiątkowe zdjęcie klasowe. Zdjęcie wraz z imiennym świadectwem udziału w zajęciach otrzymuje każdy uczeń. Wysyłane są pocztą na adres wskazany przez opiekuna grupy.
Zgodnie z Rozporządzeniem o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przypominamy o konieczności wypełnienia formularza zgody na obecność dziecka na fotografii grupowej, wykonywanej podczas warsztatów kaligrafii. Formularz dostępny jest tutaj załącznik pdf załącznik docx
Pakiet IX | Pakiet X | Pakiet XV | Pakiet XVI |
9.30–10.00 – czynności organizacyjne
|
9.30–10.00 – czynności organizacyjne
|
11.00–11.30 – czynności organizacyjne
|
11.00–11.30 – czynności organizacyjne
|
10.00–11.00 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn
|
10.00–11.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
11.30–11.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa
|
11.30–11.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa |
11.15–12.45 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
11.45–12.45 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn | 12.00–13.00 – ognisko – atrakcja dodatkowa
|
12.00–13.00 – ognisko – atrakcja dodatkowa
|
13.00–14.00 – ognisko – atrakcja dodatkowa
|
13.00–14.00 – ognisko– atrakcja dodatkowa
|
13.10–14.10 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn
|
13.10–14.40 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
14.10–14.30 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 14.10–14.30 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 14.20–15.50 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 14.50–15.50 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn |
Grupa docelowa: 5-6 latki, szkoła podstawowa, klasy 1-3
Czas trwania: 60 min.
Gry i zabawy niosą ze sobą wiele wartości poznawczych. Rozwijają umiejętności manualne, uczą zasad współzawodnictwa, integrują i wychowują. Uczestnicy zajęć nie tylko poznają dawne, wiejskie zabawy, ale także będą mieli okazję sprawdzić swoją sprawność w grach i zabawach swoich przodków, takich jak: serso, ciuciubabka, chodzenie na szczudłach, toczenie obręczy i wiele innych. Lekcja odbywa się na terenie jednej z zagród.
LUB
Grupa docelowa: Szkoła podstawowa, klasy 1-3
Czas trwania: 60 min.
Lekcja odbywa się w zagrodzie chłopskiej z końca XIX w., w przydomowym ogródku i sadzie. Pozwala zapoznać uczestników z gatunkami kwiatów, ziół, warzyw i owoców uprawianych przez nasze prababcie. Podczas zajęć poruszana jest także tematyka segregowania odpadów i sposobów dbania o czystość środowiska. Lekcji towarzyszy zeszyt ćwiczeń zawierający zagadki i łamigłówki do samodzielnego rozwiązania.
Pakiet III | Pakiet IV |
9.30–10.00 – czynności organizacyjne | 9.30–10.00 – czynności organizacyjne |
10.00–10.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 10.00–10.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa |
10.30–11.30 – zajęcia edukacyjne „Gry i zabawy naszych dziadków” – w zagrodzie z Ostrowa lub na terenie wsi rzędowej warsztaty „W ogródku u babci” – zagroda z Ostrowa | 10.30–12.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
11.40–13.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
12.10–13.10 – zajęcia edukacyjne „Gry i zabawy naszych dziadków” – w zagrodzie z Ostrowa lub na terenie wsi rzędowej warsztaty „W ogródku u babci” – zagroda z Ostrowa |
13.20–14.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 13.20–14.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa |
Grupa docelowa: klasy 1-3
Czas trwania: 60 min.
Uczestnicy zajęć goszczą w zagrodzie wiejskiej z pocz. XX wieku. Poznają zwierzęta gospodarskie hodowane na wsi i budynki, w których mieszkały. Dowiadują się jak wyglądała codzienna praca w gospodarstwie chłopskim, a także jak należy segregować odpady, by zadbać o czystość środowiska. Lekcji towarzyszy zeszyt ćwiczeń zawierający zagadki i łamigłówki do samodzielnego rozwiązania.
LUB
Grupa docelowa: klasy 1-6
Czas trwania: 60 min.
Młodzi przyrodnicy nauczą się rozróżniać drzewa rosnące w parkach i lasach. Lekcja przybliży wygląd kwiatów i owoców wybranych gatunków drzew i krzewów, różnice w budowie liści drzew liściastych i iglastych, a nawet techniki pomiaru wysokości drzew. Uzupełnieniem ścieżki jest zeszyt ćwiczeń zawierający ilustracje, zagadki oraz zadania do wykonania w terenie. Ścieżkę można przebyć z instruktorem lub samodzielnie (wystarczy zakupić w kasie zestaw edukacyjny), co ułatwiają tabliczki znajdujące się na trasie.
Pakiet V | Pakiet VI |
10.30–11.00 – czynności organizacyjne | 10.30–11.00 – czynności organizacyjne |
11.00–11.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 11.00–11.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa |
11.30–12.30 – warsztaty „W zagrodzie u dziadka” lub na terenie parku dworskiego „Ścieżka przyrodniczo-edukacyjna w parku dworskim” | 11.30–13.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
12.40–14.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
13.10–14.10 – warsztaty „W zagrodzie u dziadka” lub na terenie parku dworskiego „Ścieżka przyrodniczo-edukacyjna w parku dworskim” |
14.20–15.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 14.20–15.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa |
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8
Czas trwania: 60 min.
Lekcja przybliża etapy uprawy i obróbki zboża na mazowieckiej wsi od końca XIX do lat 50.XX wieku. Podczas zajęć uczestnicy dowiedzą się m.in.: jakie przesądy i zabiegi magiczne towarzyszyły uprawie zbóż? Ile pracy wymagała obróbka ziarna i jakich narzędzi używano oraz czy do ciasta chlebowego dodawano drożdży? Poznają narzędzia i urządzenia służące dawnym mieszkańcom wsi do uprawy i obróbki zbóż, a także funkcje jakie w tradycji ludowej pełniło pieczywo.
LUB
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8
Czas trwania: 60 min.
Pakiet I | Pakiet II | Pakiet XI | Pakiet XII |
9.00–9.30 – czynności organizacyjne | 9.00–9.30 – czynności organizacyjne | 12.00–12.30 – czynności organizacyjne | 12.00–12.30 – czynności organizacyjne |
9.30–9.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji | 9.30–9.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji | 12.30–12.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji | 12.30–12.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji |
10.00–11.00 – warsztaty „Od ziarenka do chleba” lub warsztaty „Sytuacja dziecka wiejskiego na początku XX w.” – sala G, budynek G | 10.00–11.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 13.00–14.00 – warsztaty „Od ziarenka do chleba” lub warsztaty „Sytuacja dziecka wiejskiego na początku XX w.” – sala G, budynek G | 13.00–14.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
11.10–12.40 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 11.40–12.40 – warsztaty „Od ziarenka do chleba” lub warsztaty „Sytuacja dziecka wiejskiego na początku XX w.” – sala G, budynek G | 14.00–15.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
14.30–15.30 – warsztaty „Od ziarenka do chleba” lub warsztaty „Sytuacja dziecka wiejskiego na początku XX w.” – sala G, budynek G |
13.00–14.00 – ognisko | 13.00–14.00 – ognisko | 15.30 – 16.30 – ognisko | 15.30 – 16.30 – ognisko |
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 4-8
Czas trwania: 60 min.
LUB
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 4-8
Czas trwania: 60 min.
Bibułkowe kwiaty czy przypominające żyrandole pająki często zdobiły chłopskie izby, szczególnie w okresie świątecznym. Nie mogło ich zabraknąć także na domowych ołtarzykach w każdym wiejskim domu. Dzięki tym ozdobom ciemne i jednobarwne wnętrza stawały się kolorowe i wesołe. Podczas zajęć uczestnicy poznają wzory bibułkowych kwiatów, a następnie samodzielnie wykonują kilka z nich.
Pakiet VII | Pakiet VIII | Pakiet XIII | Pakiet XIV |
9.00–9.30 – czynności organizacyjne | 9.00–9.30 – czynności organizacyjne
|
11.30–12.00 – czynności organizacyjne | 11.30–12.00 – czynności organizacyjne |
9.30–10.30 – warsztaty „Ziołolecznictwo wiejskie” lub warsztaty „Papieroplastyka obrzędowa”– sala A, budynek A | 9.30–11.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
12.00–12.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji
|
12.00–12.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji
|
10.40–12.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
11.10–12.10 – warsztaty „Ziołolecznictwo wiejskie” lub warsztaty „Papieroplastyka obrzędowa”– sala A, budynek A
|
12.30–13.30 – warsztaty „Ziołolecznictwo wiejskie” lub warsztaty „Papieroplastyka obrzędowa”– sala A, budynek A | 12.30–14.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem |
12.20–13.20 – ognisko
|
12.20–13.20 – ognisko
|
13.40–15.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
14.10–15.10 – warsztaty „Ziołolecznictwo wiejskie” lub warsztaty „Papieroplastyka obrzędowa”– sala A, budynek A |
13.30–13.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji | 13.30–13.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji | 15.20–16.20 – ognisko | 15.20–16.20 – ognisko |
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-3
Czas trwania: 60 min.
Lekcja kaligrafii to prawdziwa podróż w czasie. Uczestnicy przenoszą się do szkoły z połowy XX wieku. W atmosferę wprowadza już samo wyposażenie izby szkolnej: czarna tablica z zajęczą łapką do wycierania, dyscyplina, katedra czy ławki z pochylonym blatem i otworem na kałamarz. Tylko w tej wyjątkowej lekcji uczniowie uczestniczą ubrani w fartuszki szkolne. Podczas zajęć poznają dawne przybory szkolne takie jak: bibularz, pióro czy kałamarz. Poznają także wzory liter pisanych obowiązujących w połowie XX wieku. Lekcja prowadzona jest w oparciu o pierwszy profesjonalny podręcznik do nauki pisania i czytania czyli „Elementarz” Mariana Falskiego. Aby to niecodzienne wydarzenie pozostało na długo w pamięci uczestników, zajęcia kończy pamiątkowe zdjęcie klasowe. Zdjęcie wraz z imiennym świadectwem udziału w zajęciach otrzymuje każdy uczeń. Wysyłane są pocztą na adres wskazany przez opiekuna grupy.
Zgodnie z Rozporządzeniem o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przypominamy o konieczności wypełnienia formularza zgody na obecność dziecka na fotografii grupowej, wykonywanej podczas warsztatów kaligrafii. Formularz dostępny jest tutaj załącznik pdf załącznik docx
Pakiet IX | Pakiet X | Pakiet XV | Pakiet XVI |
9.30–10.00 – czynności organizacyjne | 9.30–10.00 – czynności organizacyjne | 11.00–11.30 – czynności organizacyjne | 11.00–11.30 – czynności organizacyjne |
10.00–11.00 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn | 10.00–11.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 11.30–11.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji | 11.30–11.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji |
11.15–12.45 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 11.45–12.45 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn | 12.00–13.00 – ognisko
|
12.00–13.00 – ognisko
|
13.00–14.00 – ognisko | 13.00–14.00 – ognisko
|
13.10–14.10 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn | 13.10–14.40 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem |
14.10–14.30 – przejazd wozem po terenie ekspozycji | 14.10–14.30 – przejazd wozem po terenie ekspozycji | 14.20–15.50 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 14.50–15.50 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn |
Grupa docelowa: 5-6 latki, szkoła podstawowa, klasy 1-3
Czas trwania: 60 min.
Gry i zabawy niosą ze sobą wiele wartości poznawczych. Rozwijają umiejętności manualne, uczą zasad współzawodnictwa, integrują i wychowują. Uczestnicy zajęć nie tylko poznają dawne, wiejskie zabawy, ale także będą mieli okazję sprawdzić swoją sprawność w grach i zabawach swoich przodków, takich jak: serso, ciuciubabka, chodzenie na szczudłach, toczenie obręczy i wiele innych. Lekcja odbywa się na terenie jednej z zagród.
LUB
Grupa docelowa: KLASY 1-6
Czas trwania: 60 min.
Ścieżka umożliwia poznanie typologii lasów oraz budowę warstwową lasu. Uczestnicy lekcji dowiedzą się, jakie zwierzęta można spotkać w lesie oraz jak rozpoznać ich ślady. Na trasie znajdują się gry i zabawy terenowe, które urozmaicają zajęcia. Ścieżkę można przebyć z instruktorem lub samodzielnie (wystarczy zakupić w kasie zestaw edukacyjny), co ułatwiają tabliczki znajdujące się na trasie. Zajęciom towarzyszy zeszyt ćwiczeń zawierający zagadki i zadania do wykonania w terenie.
Pakiet III | Pakiet IV |
9.30–10.00 – czynności organizacyjne | 9.30–10.00 – czynności organizacyjne |
10.00–10.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji | 10.00–10.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji |
10.30–11.30 – lekcja „Gry i zabawy naszych dziadków” – zagroda z Ostrowa lub „Ścieżka przyrodniczo-edukacyjna w lesie grądowym” | 10.30–12.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
11.40–13.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 12.10–13.10 – lekcja „Gry i zabawy naszych dziadków” – zagroda z Ostrowa lub „Ścieżka przyrodniczo-edukacyjna w lesie grądowym” |
13.20–14.20 – ognisko | 13.20–14.20 – ognisko |
Grupa docelowa: klasy 1-3
Czas trwania: 60 min.
Uczestnicy zajęć goszczą w zagrodzie wiejskiej z pocz. XX wieku. Poznają zwierzęta gospodarskie hodowane na wsi i budynki, w których mieszkały. Dowiadują się jak wyglądała codzienna praca w gospodarstwie chłopskim, a także jak należy segregować odpady, by zadbać o czystość środowiska. Lekcji towarzyszy zeszyt ćwiczeń zawierający zagadki i łamigłówki do samodzielnego rozwiązania.
LUB
Grupa docelowa: klasy 1-8
Czas trwania: 60 min.
Obok zbóż, popularnymi roślinami na Mazowszu były len i konopie. Przędzę lnianą wykorzystywano do wyrobu tkanin. Ale nie tylko. Len ma też właściwości lecznicze. Jakie zastosowanie miał len? Jak wyglądały etapy obróbki lnu ? O tym uczestnicy dowiedzą się podczas pokazu międlenia, klepania i czesania lnu. Pokaz prowadzony jest w jednej z zagród i jest możliwy do przeprowadzenia tylko przy sprzyjającej pogodzie.
Pakiet V | Pakiet VI |
10.30–11.00 – czynności organizacyjne | 10.30–11.00 – czynności organizacyjne |
11.00–11.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji | 11.00–11.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji |
11.30–12.30 – warsztaty „W zagrodzie u dziadka” lub w zagrodzie z Czermna warsztaty „Len – od ziarenka do nitki” | 11.30–13.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem |
12.40–14.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 13.10–14.10 – warsztaty „W zagrodzie u dziadka” lub w zagrodzie z Czermna warsztaty „Len – od ziarenka do nitki” |
14.20–15.20 – ognisko | 14.20–15.20 – ognisko |
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-3
Czas trwania: 60 min.
LUB
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 4-8
Czas trwania: 60 min.
Program I | Program II | Program IX | Program X |
8.30–9.00 – czynności organizacyjne | 8.30–9.00 – czynności organizacyjne | 10.30–11.00 – czynności organizacyjne | 10.30–11.00 – czynności organizacyjne |
9.00–9.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji | 9.00–9.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji | 11.00–12.00 – ognisko
|
11.00–12.00 – ognisko
|
9.30–10.30 – warsztaty „Magia i wierzenia” lub lekcja „W Wojciechowej chałupie”– sala G, budynek G | 9.30–11.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
12.10–12.30 – przejazd wozem po terenie ekspozycji
|
12.10–12.30 – przejazd wozem po terenie ekspozycji
|
10.40–12.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 11.10–12.10 – warsztaty „Magia i wierzenia” lub lekcja „W Wojciechowej chałupie”– sala G, budynek G | 12.40–13.40 – warsztaty „Magia i wierzenia” lub lekcja „W Wojciechowej chałupie”– sala G, budynek G | 12.40–14.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
12.20–13.20 – ognisko | 12.20–13.20 – ognisko | 13.50–15.20 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 14.20–15.20 – warsztaty „Magia i wierzenia” lub lekcja „W Wojciechowej chałupie”– sala G, budynek G |
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 4-8
Czas trwania: 60 min.
LUB
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8
Czas trwania: 60 min.
Program III | Program IV | Program XI | Program XII |
8.30–9.00 – czynności organizacyjne | 8.30–9.00 – czynności organizacyjne | 11.00–11.30 – czynności organizacyjne
|
11.00–11.30 – czynności organizacyjne
|
9.00–10.00 – warsztaty „Ziołolecznictwo wiejskie” lub „Barwny świat ludowych wycinanek”– sala A, budynek A | 9.00–10.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
11.30–11.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji | 11.30–11.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji |
10.10–11.40 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
10.40–11.40 – warsztaty „Ziołolecznictwo wiejskie” lub „Barwny świat ludowych wycinanek”– sala A, budynek A | 12.00–13.00 – warsztaty „Ziołolecznictwo wiejskie” lub „Barwny świat ludowych wycinanek”– sala A, budynek A | 12.00–13.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
11.50–12.50 – ognisko
|
11.50–12.50 – ognisko
|
13.10–14.40 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 13.40–14.40 – warsztaty „Ziołolecznictwo wiejskie” lub „Barwny świat ludowych wycinanek”– sala A, budynek A |
13.00–13.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji | 13.00–13.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji | – | – |
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-3
Czas trwania: 60 min.
Lekcja kaligrafii to prawdziwa podróż w czasie. Uczestnicy przenoszą się do szkoły z połowy XX wieku. W atmosferę wprowadza już samo wyposażenie izby szkolnej: czarna tablica z zajęczą łapką do wycierania, dyscyplina, katedra czy ławki z pochylonym blatem i otworem na kałamarz. Tylko w tej wyjątkowej lekcji uczniowie uczestniczą ubrani w fartuszki szkolne. Podczas zajęć poznają dawne przybory szkolne takie jak: bibularz, pióro czy kałamarz. Poznają także wzory liter pisanych obowiązujących w połowie XX wieku. Lekcja prowadzona jest w oparciu o pierwszy profesjonalny podręcznik do nauki pisania i czytania czyli „Elementarz” Mariana Falskiego. Aby to niecodzienne wydarzenie pozostało na długo w pamięci uczestników, zajęcia kończy pamiątkowe zdjęcie klasowe. Zdjęcie wraz z imiennym świadectwem udziału w zajęciach otrzymuje każdy uczeń. Wysyłane są pocztą na adres wskazany przez opiekuna grupy.
Zgodnie z Rozporządzeniem o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przypominamy o konieczności wypełnienia formularza zgody na obecność dziecka na fotografii grupowej, wykonywanej podczas warsztatów kaligrafii. Formularz dostępny jest tutaj załącznik pdf załącznik docx
Program V | Program VI | Program XIII | Program XIV |
9.00–9.30 – czynności organizacyjne | 9.00–9.30 – czynności organizacyjne | 10.30–11.00 – czynności organizacyjne | 10.30–11.00 – czynności organizacyjne |
9.30–10.30 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn | 9.30–11.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 11.00–11.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji | 11.00–11.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji |
10.40–12.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
11.10–12.10 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn | 11.30–12.30 – ognisko
|
11.30–12.30 – ognisko
|
12.30–12.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji
|
12.30–12.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji
|
12.40–13.40 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn | 12.40–14.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
13.00–14.00 – ognisko | 13.00–14.00 – ognisko | 13.50–15.20 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 14.20–15.20 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn |
Grupa docelowa: KLASY 1-6
Czas trwania: 60 min.
Ścieżka umożliwia poznanie typologii lasów oraz budowę warstwową lasu. Uczestnicy lekcji dowiedzą się, jakie zwierzęta można spotkać w lesie oraz jak rozpoznać ich ślady. Na trasie znajdują się gry i zabawy terenowe, które urozmaicają zajęcia. Ścieżkę można przebyć z instruktorem lub samodzielnie (wystarczy zakupić w kasie zestaw edukacyjny), co ułatwiają tabliczki znajdujące się na trasie. Zajęciom towarzyszy zeszyt ćwiczeń zawierający zagadki i zadania do wykonania w terenie.
LUB
Grupa docelowa: klasy 1-8
Czas trwania: 60 min.
Obok zbóż, popularnymi roślinami na Mazowszu były len i konopie. Przędzę lnianą wykorzystywano do wyrobu tkanin. Ale nie tylko. Len ma też właściwości lecznicze. Jakie zastosowanie miał len? Jak wyglądały etapy obróbki lnu ? O tym uczestnicy dowiedzą się podczas pokazu międlenia, klepania i czesania lnu. Pokaz prowadzony jest w jednej z zagród i jest możliwy do przeprowadzenia tylko przy sprzyjającej pogodzie.
Program VII | Program VIII |
9.00–9.30 – czynności organizacyjne | 9.00–9.30 – czynności organizacyjne |
9.30–9.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji | 9.30–9.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji |
10.00–11.00 – „Ścieżka przyrodniczo-edukacyjna w lesie grądowym” lub warsztaty „Len – od ziarenka do nitki” – zagroda z Czermna | 10.00–11.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
11.10–12.40 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 11.40–12.40 – „Ścieżka przyrodniczo-edukacyjna w lesie grądowym” lub warsztaty „Len – od ziarenka do nitki” – zagroda z Czermna |
12.50–13.50 – ognisko | 12.50–13.50 – ognisko |
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8
Czas trwania: 90 min.
Program I | Program IIa | Program IIb | Program III |
9.30–10.00 – czynności organizacyjne | 9.30–10.00 – czynności organizacyjne | 11.00–11.20 – czynności organizacyjne | 10.30–11.00 – czynności organizacyjne |
10.00–11.30 – warsztaty „Wieczory andrzejkowe” – sala A, budynek A | 10.00–11.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 11.20–11.40 – przejazd wozem po terenie ekspozycji | 11.00–11.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji
|
11.40–13.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 11.40–13.10 – warsztaty „Wieczory andrzejkowe” – sala A, budynek A | 11.40–13.10 – warsztaty „Wieczory andrzejkowe” – sala A, budynek A | 11.30–13.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
13.10–14.10 – ognisko | 13.20–13.40 – przejazd wozem po terenie ekspozycji | 13.20–14.50 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 13.10–14.40 – warsztaty „Wieczory andrzejkowe” – sala A, budynek A |
14.20–14.40 – przejazd wozem po terenie ekspozycji | 13.50–14.50 – ognisko | – | – |
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 4-8
Czas trwania: 60 min.
LUB
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8
Czas trwania: 60 min.
Lekcja przybliża etapy uprawy i obróbki zboża na mazowieckiej wsi od końca XIX do lat 50.XX wieku. Podczas zajęć uczestnicy dowiedzą się m.in.: jakie przesądy i zabiegi magiczne towarzyszyły uprawie zbóż? Ile pracy wymagała obróbka ziarna i jakich narzędzi używano oraz czy do ciasta chlebowego dodawano drożdży? Poznają narzędzia i urządzenia służące dawnym mieszkańcom wsi do uprawy i obróbki zbóż, a także funkcje jakie w tradycji ludowej pełniło pieczywo.
Program IV | Program V | Program VI |
9.00–9.30 – czynności organizacyjne | 9.00–9.30 – czynności organizacyjne | 10.30–11.00 – czynności organizacyjne |
9.30–11.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 9.30–10.30 – warsztaty „Magia i wierzenia” lub warsztaty „Od ziarenka do chleba” – sala G, budynek G | 11.00–12.00 – ognisko |
11.10–12.10 – warsztaty „Magia i wierzenia” lub warsztaty „Od ziarenka do chleba” – sala G, budynek G | 10.40–11.00 – przejazd wozem po terenie ekspozycji | 12.00–12.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji |
12.20–12.40 – przejazd wozem po terenie ekspozycji | 11.10–12.40 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 12.30–13.30 – warsztaty „Magia i wierzenia” lub warsztaty „Od ziarenka do chleba” – sala G, budynek G |
12.50–13.50 – ognisko | 12.50–13.50 – ognisko | 13.30–15.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem |
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8
Czas trwania: 60 min.
LUB
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8
Czas trwania: 60 min.
Celem zajęć jest przywołanie tradycji wykonywania ozdób choinkowych i kart świątecznych, stanowiących cenną pamiątkę rodzinną. Uczestnicy poznają wzory tradycyjnych zabawek choinkowych i kart świątecznych. Mają możliwość samodzielnego ich wykonania pod kierunkiem instruktora. Wykonane prace zabierają do domu.
Program I | Program II | Program III | Program IV |
9.00–9.30 – czynności organizacyjne | 9.00–9.30 – czynności organizacyjne | 10.30–11.00 – czynności organizacyjne | 10.30–11.00 – czynności organizacyjne |
9.30–10.30 – warsztaty choinkowe lub warsztaty „Na szkle malowane” – sala G, budynek G | 9.30–11.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
11.00–12.00 – ognisko | 11.00–11.20 – przejazd wozem/ kulig po terenie ekspozycji |
10.40–12.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 11.10–12.10 – warsztaty choinkowe lub warsztaty „Na szkle malowane” – sala G, budynek G | 12.00–12.20 – przejazd wozem/ kulig po terenie ekspozycji | 11.30–12.30 – ognisko |
12.20–13.20 – ognisko | 12.20–12.40 – przejazd wozem/ kulig po terenie ekspozycji | 12.30–13.30 – warsztaty choinkowe lub warsztaty „Na szkle malowane” – sala G, budynek G | 12.30–13.50 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
13.30–13.50 – przejazd wozem/ kulig po terenie ekspozycji | 12.50–13.50 – ognisko | 13.30–15.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 14.00–15.00 – warsztaty choinkowe lub warsztaty „Na szkle malowane” – sala G, budynek G |
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8
Czas trwania: 60 min.
Celem zajęć jest przywołanie tradycji wykonywania ozdób choinkowych i kart świątecznych, stanowiących cenną pamiątkę rodzinną. Uczestnicy poznają wzory tradycyjnych zabawek choinkowych i kart świątecznych. Mają możliwość samodzielnego ich wykonania pod kierunkiem instruktora. Wykonane prace zabierają do domu.
Program V | Program VI | Program VII | Program VIII |
9.30–10.00 – czynności organizacyjne | 9.30–10.00 – czynności organizacyjne | 10.00–10.30 – czynności organizacyjne | 10.00–10.30 – czynności organizacyjne |
10.00–11.00 – warsztaty choinkowe – sala A, budynek A | 10.00–11.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 10.40–11.00 – przejazd wozem/ kulig po terenie ekspozycji | 10.30–11.30 – ognisko |
11.10–12.40 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 11.40–12.40 – warsztaty choinkowe – sala A, budynek A | 11.10–12.40 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 11.40–12.00 – przejazd wozem/ kulig po terenie ekspozycji |
12.50–13.50 – ognisko | 12.50–13.10 – przejazd wozem/ kulig po terenie ekspozycji | 12.50–13.50 – warsztaty choinkowe – sala A, budynek A | 12.10–13.50 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem |
14.00–14.20 – przejazd wozem/ kulig po terenie ekspozycji | 13.20–14.20 – ognisko | 14.00–15.00 – ognisko | 14.00–15.00 – warsztaty choinkowe – sala A, budynek A |
UWAGA! Możliwość zorganizowania kuligu zależna jest od grubości pokrywy śnieżnej i aktualnych warunków atmosferycznych. prosimy o wcześniejszy kontakt z Muzeum w celu potwierdzenia czy atrakcja będzie realizowana.