Proponujemy Państwu udział w zajęciach edukacyjnych przybliżających zwyczaje i folklor dawnej wsi mazowieckiej. Mogą Państwo dokonać wyboru spośród kilku wariantów obejmujących: udział w lekcji lub warsztatach, zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem oraz przejazd wozem i ogniska.
Rezerwacje przyjazdu przyjmowane są telefonicznie, pod numerem 24 275 28 26 lub 24 275 28 83, wew. 234 oraz drogą mailową: rezerwacje@mwmskansen.pl
Cennik
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 4-8
Czas trwania: 90 min.
Warsztaty przeznaczone są dla każdego, kto pragnie zdobyć podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu tkactwa. Podczas warsztatów uczestnicy poznają różnego rodzaju tkaniny i urządzenia związane z przędzą i tkaniem. Głównym punktem warsztatów jest samodzielne wykonanie tkaniny (dywanik, bransoletka, zakładka do książki) na specjalnie przygotowanych ramkach tkackich i według własnego projektu. Własnoręcznie wytkane prace uczestnicy zabierają do domu.
PAKIET Ia – TAJEMNICE KROSNA TKACKIEGO | PAKIET IIa – TAJEMNICE KROSNA TKACKIEGO | PAKIET IIIa – TAJEMNICE KROSNA TKACKIEGO |
9.30–10.00 – czynności organizacyjne | 9.30–10.00 – czynności organizacyjne | 10.30–11.00 – czynności organizacyjne |
10.00–11.30 – warsztaty „Tajemnice krosna tkackiego. Moja własna tkanina” – budynek G, sala G | 10.00–11.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
11.00–11.20 – kulig/przejazd wozem po terenie ekspozycji
|
11.40–13.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 11.40–13.10 – warsztaty „Tajemnice krosna tkackiego. Moja własna tkanina” – budynek G, sala G | 11.30–13.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
13.10–14.10 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 13.20–13.40 – kulig/przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 13.10–14.40 – warsztaty „Tajemnice krosna tkackiego. Moja własna tkanina” – budynek G, sala G
|
14.20–14.40 – kulig/przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 13.50–14.50 – ognisko – atrakcja dodatkowa | – |
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-3
Czas trwania: 60 min.
PAKIET Ib | PAKIET IIb | PAKIET IIIb |
10.00–10.30 – czynności organizacyjne | 10.00–10.30 – czynności organizacyjne | 10.30–11.00 – czynności organizacyjne |
10.30–11.30 – warsztaty „W Wojciechowej chałupie”– budynek G, sala G | 10.30–12.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 11.00–11.20 – kulig/przejazd wozem po terenie ekspozycji |
11.40–13.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 12.10–13.10 – warsztaty „W Wojciechowej chałupie” – budynek G, sala G | 11.30–13.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem |
13.10–14.10 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 13.20–13.40 – kulig/przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 13.10–14.10 – warsztaty „W Wojciechowej chałupie” – budynek G, sala G |
14.20–14.40 – kulig/przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 13.50–14.50 – ognisko – atrakcja dodatkowa |
– |
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-3, 4-8
Czas trwania: 60 min.
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 4-8
Czas trwania: 60 min.
Bibułkowe kwiaty czy przypominające żyrandole pająki często zdobiły chłopskie izby, szczególnie w okresie świątecznym. Nie mogło ich zabraknąć także na domowych ołtarzykach w każdym wiejskim domu. Dzięki tym ozdobom ciemne i jednobarwne wnętrza stawały się kolorowe i wesołe. Podczas zajęć uczestnicy poznają wzory bibułkowych kwiatów, a następnie samodzielnie wykonują kilka z nich.
PAKIET IV | PAKIET V |
10.30–11.00 – czynności organizacyjne | 10.30–11.00 – czynności organizacyjne |
11.00–12.00 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 11.00–12.00 – ognisko – atrakcja dodatkowa |
12.00–12.20 – kulig/przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 12.00–13.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem |
12.30–13.30 – warsztaty „Barwny świat ludowych wycinanek” lub warsztaty „Papieroplastyka obrzędowa” – budynek A, sala A | 13.40–14.00 – kulig/przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa |
13.30–15.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 14.00–15.00 – warsztaty „Barwny świat ludowych wycinanek” lub warsztaty „Papieroplastyka obrzędowa” – budynek A, sala A |
UWAGA! Możliwość zorganizowania kuligu zależna jest od grubości pokrywy śnieżnej i aktualnych warunków atmosferycznych. prosimy o wcześniejszy kontakt z Muzeum w celu potwierdzenia czy atrakcja będzie realizowana.
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8
Czas trwania: 60 min.
Spotkania poświęcone są zwyczajom i obrzędom wielkanocnym. Popularyzują zanikające zwyczaje związane z własnoręcznym wykonywaniem palm wielkanocnych i malowaniem jaj woskiem. Łączą pogadankę na temat zwyczaju święcenia palm a także metod zdobienia jaj i ich symboliki w tradycji chrześcijańskiej. Podczas warsztatów uczestnicy samodzielnie wykonują tradycyjną mazowiecką palmę i kolorową pisankę.
Prosimy, by każdy z uczestników przyniósł na zajęcia ugotowane jajko, bazie i gałązki bukszpanu.
LUB
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-3
Czas trwania: 60 min.
Program I | Program II | Program VI |
9.00–9.30 – czynności organizacyjne | 9.00–9.30 – czynności organizacyjne | 11.30–12.00 – czynności organizacyjne
|
9.30–10.30 – warsztaty „Wielkanoc na Mazowszu – palma wielkanocna lub pisanka” lub lekcja „W Wojciechowej chałupie” – sala G | 9.30–11.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 12.00–12.20 – przejazd wozem/ kulig po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa |
10.40–12.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
11.10–12.10 – warsztaty „Wielkanoc na Mazowszu – palma wielkanocna lub pisanka” lub lekcja „W Wojciechowej chałupie” – sala G | 12.30–13.30 – warsztaty „Wielkanoc na Mazowszu – palma wielkanocna lub pisanka” lub lekcja „W Wojciechowej chałupie” – sala G |
12.20–12.40 – przejazd wozem/ kulig po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 12.20–13.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 13.30–15.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
12.50–13.50 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 13.30–13.50 – przejazd wozem/ kulig po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa |
– |
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8
Czas trwania: 60 min.
Spotkania poświęcone są zwyczajom i obrzędom wielkanocnym. Popularyzują zanikające zwyczaje związane z własnoręcznym wykonywaniem palm wielkanocnych i malowaniem jaj woskiem. Łączą pogadankę na temat zwyczaju święcenia palm a także metod zdobienia jaj i ich symboliki w tradycji chrześcijańskiej. Podczas warsztatów uczestnicy samodzielnie wykonują tradycyjną mazowiecką palmę i kolorową pisankę.
Prosimy, by każdy z uczestników przyniósł na zajęcia ugotowane jajko, bazie i gałązki bukszpanu.
LUB
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8
Czas trwania: 60 min.
Program III | Program IV | Program V |
10.00–10.30 – czynności organizacyjne
|
10.00–10.30 – czynności organizacyjne
|
11.30–12.00 – czynności organizacyjne
|
10.30–12.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
G |
10.30–11.30 – warsztaty „Wielkanoc na Mazowszu – palma wielkanocna lub pisanka” lub warsztaty „Barwny świat ludowych wycinanek” – sala A | 12.00–13.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
12.00–13.00 – warsztaty „Wielkanoc na Mazowszu – palma wielkanocna lub pisanka” lub warsztaty „Barwny świat ludowych wycinanek” – sala A | 11.40–13.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
13.30–14.30 – warsztaty „Wielkanoc na Mazowszu – palma wielkanocna lub pisanka” lub warsztaty „Barwny świat ludowych wycinanek” – sala A |
13.10–13.30 – przejazd wozem/ kulig po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 13.20–14.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa
|
14.30–15.00 – przejazd wozem/ kulig po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa |
13.40–14.40 – ognisko – atrakcja dodatkowa
|
14.20–14.40 – przejazd wozem/ kulig po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa |
– |
UWAGA! Możliwość zorganizowania kuligu zależna jest od grubości pokrywy śnieżnej i aktualnych warunków atmosferycznych. prosimy o wcześniejszy kontakt z Muzeum w celu potwierdzenia czy atrakcja będzie realizowana.
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8
Czas trwania: 60 min.
Spotkania poświęcone są zwyczajom i obrzędom wielkanocnym. Popularyzują zanikające zwyczaje związane z własnoręcznym wykonywaniem palm wielkanocnych i malowaniem jaj woskiem. Łączą pogadankę na temat zwyczaju święcenia palm a także metod zdobienia jaj i ich symboliki w tradycji chrześcijańskiej. Podczas warsztatów uczestnicy samodzielnie wykonują tradycyjną mazowiecką palmę i kolorową pisankę.
Prosimy, by każdy z uczestników przyniósł na zajęcia ugotowane jajko, bazie i gałązki bukszpanu.
LUB
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8
Czas trwania: 60 min.
Program I | Program II | Program IX |
9.00–9.30 – czynności organizacyjne | 9.00–9.30 – czynności organizacyjne | 11.30–12.00 – czynności organizacyjne
|
9.30-9.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 9.30-9.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 12.00–12.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa |
10.00–11.00 – warsztaty „Wielkanoc na Mazowszu – palma wielkanocna lub pisanka” lub warsztaty „Na szkle malowane” – sala G, budynek G | 10.00–11.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 12.30–14.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem |
11.10–12.40 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 11.40–12.40 – warsztaty „Wielkanoc na Mazowszu – palma wielkanocna lub pisanka” lub warsztaty „Na szkle malowane” – sala G, budynek G | 14.10–15.10 – warsztaty „Wielkanoc na Mazowszu – palma wielkanocna lub pisanka” lub warsztaty „Na szkle malowane” – sala G, budynek G |
12.50–13.50 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 12.50–13.50 – ognisko – atrakcja dodatkowa |
– |
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8
Czas trwania: 60 min.
Spotkania poświęcone są zwyczajom i obrzędom wielkanocnym. Popularyzują zanikające zwyczaje związane z własnoręcznym wykonywaniem palm wielkanocnych i malowaniem jaj woskiem. Łączą pogadankę na temat zwyczaju święcenia palm a także metod zdobienia jaj i ich symboliki w tradycji chrześcijańskiej. Podczas warsztatów uczestnicy samodzielnie wykonują tradycyjną mazowiecką palmę i kolorową pisankę.
Prosimy, by każdy z uczestników przyniósł na zajęcia ugotowane jajko, bazie i gałązki bukszpanu.
LUB
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 4-8
Czas trwania: 60 min.
Bibułkowe kwiaty czy przypominające żyrandole pająki często zdobiły chłopskie izby, szczególnie w okresie świątecznym. Nie mogło ich zabraknąć także na domowych ołtarzykach w każdym wiejskim domu. Dzięki tym ozdobom ciemne i jednobarwne wnętrza stawały się kolorowe i wesołe. Podczas zajęć uczestnicy poznają wzory bibułkowych kwiatów, a następnie samodzielnie wykonują kilka z nich.
Program III | Program IV | Program VIII |
9.00–9.30 – czynności organizacyjne | 9.00–9.30 – czynności organizacyjne | 11.30–12.00 – czynności organizacyjne
|
9.30–10.30 – warsztaty „Wielkanoc na Mazowszu – palma wielkanocna lub pisanka” lub „Papieroplastyka obrzędowa” – sala A, budynek A | 9.30–11.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 12.00–12.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa
|
10.40–12.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
11.10–12.10 – warsztaty „Wielkanoc na Mazowszu – palma wielkanocna lub pisanka” lub „Papieroplastyka obrzędowa” – sala A, budynek A | 12.30–13.30 – warsztaty „Wielkanoc na Mazowszu – palma wielkanocna lub pisanka” lub „Papieroplastyka obrzędowa” – sala A, budynek A |
12.20–12.40 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 12.20–12.40 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 13.40–15.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem G |
12.50–13.50 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 12.50–13.50 – ognisko – atrakcja dodatkowa | – |
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-3
Czas trwania: 60 min.
Lekcja kaligrafii to prawdziwa podróż w czasie. Uczestnicy przenoszą się do szkoły z połowy XX wieku. W atmosferę wprowadza już samo wyposażenie izby szkolnej: czarna tablica z zajęczą łapką do wycierania, dyscyplina, katedra czy ławki z pochylonym blatem i otworem na kałamarz. Tylko w tej wyjątkowej lekcji uczniowie uczestniczą ubrani w fartuszki szkolne. Podczas zajęć poznają dawne przybory szkolne takie jak: bibularz, pióro czy kałamarz. Poznają także wzory liter pisanych obowiązujących w połowie XX wieku. Lekcja prowadzona jest w oparciu o pierwszy profesjonalny podręcznik do nauki pisania i czytania czyli „Elementarz” Mariana Falskiego. Aby to niecodzienne wydarzenie pozostało na długo w pamięci uczestników, zajęcia kończy pamiątkowe zdjęcie klasowe. Zdjęcie wraz z imiennym świadectwem udziału w zajęciach otrzymuje każdy uczeń. Wysyłane są pocztą na adres wskazany przez opiekuna grupy.
Zgodnie z Rozporządzeniem o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przypominamy o konieczności wypełnienia formularza zgody na obecność dziecka na fotografii grupowej, wykonywanej podczas warsztatów kaligrafii. Formularz dostępny jest tutaj załącznik pdf załącznik docx
Program V | Program VI | Program VII |
9.30–10.00 – czynności organizacyjne | 9.30–10.00 – czynności organizacyjne | 11.30–12.00 – czynności organizacyjne |
10.00–11.00 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn | 10.00–11.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
12.00–13.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
11.10–12.40 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
11.40–12.40 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn | 13.40–14.40 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn |
12.50-13.10 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 12.50-13.10 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 14.50–15.10 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa |
13.20–14.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 13.20–14.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa |
– |
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8
Czas trwania: 60 min.
Lekcja przybliża etapy uprawy i obróbki zboża na mazowieckiej wsi od końca XIX do lat 50.XX wieku. Podczas zajęć uczestnicy dowiedzą się m.in.: jakie przesądy i zabiegi magiczne towarzyszyły uprawie zbóż? Ile pracy wymagała obróbka ziarna i jakich narzędzi używano oraz czy do ciasta chlebowego dodawano drożdży? Poznają narzędzia i urządzenia służące dawnym mieszkańcom wsi do uprawy i obróbki zbóż, a także funkcje jakie w tradycji ludowej pełniło pieczywo.
LUB
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8
Czas trwania: 60 min.
Pakiet I | Pakiet II | Pakiet XI | Pakiet XII |
9.00–9.30 – czynności organizacyjne
|
9.00–9.30 – czynności organizacyjne
|
12.00–12.30 – czynności organizacyjne
|
12.00–12.30 – czynności organizacyjne
|
9.30–9.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 9.30–9.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 12.30–12.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 12.30–12.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa |
10.00–11.00 – warsztaty „Od ziarenka do chleba” lub warsztaty „Sytuacja dziecka wiejskiego na początku XX w.” – sala G, budynek G | 10.00–11.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
13.00–14.00 – warsztaty „Od ziarenka do chleba” lub warsztaty „Sytuacja dziecka wiejskiego na początku XX w.” – sala G, budynek G | 13.00–14.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
11.10–12.40 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 11.40–12.40 – warsztaty „Od ziarenka do chleba” lub warsztaty „Sytuacja dziecka wiejskiego na początku XX w.” – sala G, budynek G | 14.00–15.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 14.30–15.30 – warsztaty „Od ziarenka do chleba” lub warsztaty „Sytuacja dziecka wiejskiego na początku XX w.” – sala G, budynek G |
12.50–13.50 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 12.50–13.50 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 15.30-16.30 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 15.30-16.30 – ognisko – atrakcja dodatkowa |
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8
Czas trwania: 60 min.
Uczestnicy warsztatów mają możliwość poznania życia rodziny pszczelej oraz produktów pszczelich. Lekcja muzealna jest połączeniem teorii z praktyką, a metody pracy mają charakter integrujący. Uczestnik zajęć poprzez obraz, pokaz, dotyk i samodzielne obcowanie z woskiem pszczelim wzbogaca swoją wiedzę i umiejętność pracy z plastycznym produktem, czego efektem jest wykonana własnoręcznie świeczka. Edukacyjny charakter lekcji muzealnej został wzbogacony o zwyczaje i tradycje pszczelarskie występujące na wsi XIX i XX wiecznej, ze szczególnym uwzględnieniem regionu Mazowsza. Uczestnicy zajęć poznają również podstawowe narzędzia pszczelarskie potrzebne do pracy w pasiece.
LUB
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8
Czas trwania: 60 min.
Pakiet VII | Pakiet VIII | Pakiet XIII | Pakiet XIV |
9.00–9.30 – czynności organizacyjne | 9.00–9.30 – czynności organizacyjne | 11.30–12.00 – czynności organizacyjne | 11.30–12.00 – czynności organizacyjne |
9.30–10.30 – warsztaty „Skarby pszczelej rodziny” lub warsztaty „Barwny świat ludowych wycinanek” – sala A, budynek A | 9.30–11.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
12.00–12.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa
|
12.00–12.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji– atrakcja dodatkowa
|
10.40–12.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
11.10–12.10 – warsztaty „Skarby pszczelej rodziny” lub warsztaty „Barwny świat ludowych wycinanek” – sala A, budynek A | 12.30–13.30 – warsztaty „Skarby pszczelej rodziny” lub warsztaty „Barwny świat ludowych wycinanek” – sala A, budynek A | 12.30–14.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
12.20–13.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 12.20–13.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 13.40–15.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
14.10–15.10 – warsztaty „Skarby pszczelej rodziny” lub warsztaty „Barwny świat ludowych wycinanek” – sala A, budynek A |
13.30–13.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 13.30–13.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 15.20–16.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa
|
15.20–16.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa |
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-3
Czas trwania: 60 min.
Lekcja kaligrafii to prawdziwa podróż w czasie. Uczestnicy przenoszą się do szkoły z połowy XX wieku. W atmosferę wprowadza już samo wyposażenie izby szkolnej: czarna tablica z zajęczą łapką do wycierania, dyscyplina, katedra czy ławki z pochylonym blatem i otworem na kałamarz. Tylko w tej wyjątkowej lekcji uczniowie uczestniczą ubrani w fartuszki szkolne. Podczas zajęć poznają dawne przybory szkolne takie jak: bibularz, pióro czy kałamarz. Poznają także wzory liter pisanych obowiązujących w połowie XX wieku. Lekcja prowadzona jest w oparciu o pierwszy profesjonalny podręcznik do nauki pisania i czytania czyli „Elementarz” Mariana Falskiego. Aby to niecodzienne wydarzenie pozostało na długo w pamięci uczestników, zajęcia kończy pamiątkowe zdjęcie klasowe. Zdjęcie wraz z imiennym świadectwem udziału w zajęciach otrzymuje każdy uczeń. Wysyłane są pocztą na adres wskazany przez opiekuna grupy.
Zgodnie z Rozporządzeniem o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przypominamy o konieczności wypełnienia formularza zgody na obecność dziecka na fotografii grupowej, wykonywanej podczas warsztatów kaligrafii. Formularz dostępny jest tutaj załącznik pdf załącznik docx
Pakiet IX | Pakiet X | Pakiet XV | Pakiet XVI |
9.30–10.00 – czynności organizacyjne | 9.30–10.00 – czynności organizacyjne | 11.00–11.30 – czynności organizacyjne | 11.00–11.30 – czynności organizacyjne |
10.00–11.00 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn | 10.00–11.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 11.30–11.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 11.30–11.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa |
11.15–12.45 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 11.45–12.45 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn | 12.00–13.00 – ognisko – atrakcja dodatkowa
|
12.00–13.00 – ognisko – atrakcja dodatkowa
|
13.00–14.00 – ognisko – atrakcja dodatkowa
|
13.00–14.00 – ognisko – atrakcja dodatkowa
|
13.10–14.10 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn | 13.10–14.40 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
14.10–14.30 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa
|
14.10–14.30 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa
|
14.20–15.50 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 14.50–15.50 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn |
Grupa docelowa: 5-6 latki, szkoła podstawowa, klasy 1-3
Czas trwania: 60 min.
Gry i zabawy niosą ze sobą wiele wartości poznawczych. Rozwijają umiejętności manualne, uczą zasad współzawodnictwa, integrują i wychowują. Uczestnicy zajęć nie tylko poznają dawne, wiejskie zabawy, ale także będą mieli okazję sprawdzić swoją sprawność w grach i zabawach swoich przodków, takich jak: serso, ciuciubabka, chodzenie na szczudłach, toczenie obręczy i wiele innych. Lekcja odbywa się na terenie jednej z zagród.
Pakiet III | Pakiet IV |
9.30–10.00 – czynności organizacyjne | 9.30–10.00 – czynności organizacyjne |
10.00–10.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 10.00–10.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa |
10.30–11.30 – zajęcia edukacyjne „Gry i zabawy naszych dziadków” – zagroda z Ostrowa | 10.30–12.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
11.40–13.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 12.10–13.10 – zajęcia edukacyjne „Gry i zabawy naszych dziadków” – zagroda z Ostrowa |
13.20–14.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 13.20–14.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa |
Grupa docelowa: klasy 1-3
Czas trwania: 60 min.
Uczestnicy zajęć goszczą w zagrodzie wiejskiej z pocz. XX wieku. Poznają zwierzęta gospodarskie hodowane na wsi i budynki, w których mieszkały. Dowiadują się jak wyglądała codzienna praca w gospodarstwie chłopskim, a także jak należy segregować odpady, by zadbać o czystość środowiska. Lekcji towarzyszy zeszyt ćwiczeń zawierający zagadki i łamigłówki do samodzielnego rozwiązania.
LUB
Grupa docelowa: klasy 1-6
Czas trwania: 60 min.
Młodzi przyrodnicy nauczą się rozróżniać drzewa rosnące w parkach i lasach. Lekcja przybliży wygląd kwiatów i owoców wybranych gatunków drzew i krzewów, różnice w budowie liści drzew liściastych i iglastych, a nawet techniki pomiaru wysokości drzew. Uzupełnieniem ścieżki jest zeszyt ćwiczeń zawierający ilustracje, zagadki oraz zadania do wykonania w terenie. Ścieżkę można przebyć z instruktorem lub samodzielnie (wystarczy zakupić w kasie zestaw edukacyjny), co ułatwiają tabliczki znajdujące się na trasie.
Pakiet V | Pakiet VI |
10.30–11.00 – czynności organizacyjne | 10.30–11.00 – czynności organizacyjne |
11.00–11.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 11.00–11.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa |
11.30–12.30 – warsztaty „W zagrodzie u dziadka”– zagroda z Dzierzążni lub na terenie parku dworskiego „Ścieżka przyrodniczo-edukacyjna w parku dworskim” | 11.30–13.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
12.40–14.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
13.10–14.10 – warsztaty „W zagrodzie u dziadka”– zagroda z Dzierzążni lub na terenie parku dworskiego „Ścieżka przyrodniczo-edukacyjna w parku dworskim” |
14.20–15.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 14.20–15.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa |
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8
Czas trwania: 60 min.
LUB
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8
Czas trwania: 60 min.
Pakiet I | Pakiet II | Pakiet XI | Pakiet XII |
9.00–9.30 – czynności organizacyjne
|
9.00–9.30 – czynności organizacyjne
|
12.00–12.30 – czynności organizacyjne
|
12.00–12.30 – czynności organizacyjne
|
9.30–9.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 9.30–9.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 12.30–12.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 12.30–12.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa |
10.00–11.00 – warsztaty „Sytuacja dziecka wiejskiego na początku XX w.” lub warsztaty „Na szkle malowane”– sala G, budynek G | 10.00–11.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
13.00–14.00 – warsztaty „Sytuacja dziecka wiejskiego na początku XX w.” lub warsztaty „Na szkle malowane” – sala G, budynek G | 13.00–14.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
11.10–12.40 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
11.40–12.40 – warsztaty „Sytuacja dziecka wiejskiego na początku XX w.” lub warsztaty „Na szkle malowane” – sala G, budynek G | 14.00–15.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 14.30–15.30 – warsztaty „Sytuacja dziecka wiejskiego na początku XX w.” lub warsztaty „Na szkle malowane” – sala G, budynek G |
12.50–13.50 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 12.50–13.50 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 15.30–16.30 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 15.30–16.30 – ognisko – atrakcja dodatkowa |
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-8
Czas trwania: 60 min.
Uczestnicy warsztatów mają możliwość poznania życia rodziny pszczelej oraz produktów pszczelich. Lekcja muzealna jest połączeniem teorii z praktyką, a metody pracy mają charakter integrujący. Uczestnik zajęć poprzez obraz, pokaz, dotyk i samodzielne obcowanie z woskiem pszczelim wzbogaca swoją wiedzę i umiejętność pracy z plastycznym produktem, czego efektem jest wykonana własnoręcznie świeczka. Edukacyjny charakter lekcji muzealnej został wzbogacony o zwyczaje i tradycje pszczelarskie występujące na wsi XIX i XX wiecznej, ze szczególnym uwzględnieniem regionu Mazowsza. Uczestnicy zajęć poznają również podstawowe narzędzia pszczelarskie potrzebne do pracy w pasiece.
LUB
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 4-8
Czas trwania: 60 min.
Pakiet VII | Pakiet VIII | Pakiet XIII | Pakiet XIV |
9.00–9.30 – czynności organizacyjne | 9.00–9.30 – czynności organizacyjne | 11.30–12.00 – czynności organizacyjne | 11.30–12.00 – czynności organizacyjne |
9.30–10.30 – warsztaty „Skarby pszczelej rodziny” lub „Ziołolecznictwo wiejskie” – sala A, budynek A | 9.30–11.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 12.00–12.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 12.00–12.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa |
10.40–12.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 11.10–12.10 – warsztaty „Skarby pszczelej rodziny” lub „Ziołolecznictwo wiejskie” – sala A, budynek A | 12.30–13.30 – warsztaty „Skarby pszczelej rodziny” lub „Ziołolecznictwo wiejskie” – sala A, budynek A | 12.30–14.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem |
12.20–13.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 12.20–13.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa
|
13.40–15.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
14.10–15.10 – warsztaty „Skarby pszczelej rodziny” lub „Ziołolecznictwo wiejskie” – sala A, budynek A
|
13.30–13.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 13.30–13.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 15.20–16.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 15.20–16.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa |
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasy 1-3
Czas trwania: 60 min.
Lekcja kaligrafii to prawdziwa podróż w czasie. Uczestnicy przenoszą się do szkoły z połowy XX wieku. W atmosferę wprowadza już samo wyposażenie izby szkolnej: czarna tablica z zajęczą łapką do wycierania, dyscyplina, katedra czy ławki z pochylonym blatem i otworem na kałamarz. Tylko w tej wyjątkowej lekcji uczniowie uczestniczą ubrani w fartuszki szkolne. Podczas zajęć poznają dawne przybory szkolne takie jak: bibularz, pióro czy kałamarz. Poznają także wzory liter pisanych obowiązujących w połowie XX wieku. Lekcja prowadzona jest w oparciu o pierwszy profesjonalny podręcznik do nauki pisania i czytania czyli „Elementarz” Mariana Falskiego. Aby to niecodzienne wydarzenie pozostało na długo w pamięci uczestników, zajęcia kończy pamiątkowe zdjęcie klasowe. Zdjęcie wraz z imiennym świadectwem udziału w zajęciach otrzymuje każdy uczeń. Wysyłane są pocztą na adres wskazany przez opiekuna grupy.
Zgodnie z Rozporządzeniem o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przypominamy o konieczności wypełnienia formularza zgody na obecność dziecka na fotografii grupowej, wykonywanej podczas warsztatów kaligrafii. Formularz dostępny jest tutaj załącznik pdf załącznik docx
Pakiet IX | Pakiet X | Pakiet XV | Pakiet XVI |
9.30–10.00 – czynności organizacyjne
|
9.30–10.00 – czynności organizacyjne
|
11.00–11.30 – czynności organizacyjne
|
11.00–11.30 – czynności organizacyjne
|
10.00–11.00 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn
|
10.00–11.30 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
11.30–11.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa
|
11.30–11.50 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa |
11.15–12.45 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
11.45–12.45 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn | 12.00–13.00 – ognisko – atrakcja dodatkowa
|
12.00–13.00 – ognisko – atrakcja dodatkowa
|
13.00–14.00 – ognisko – atrakcja dodatkowa
|
13.00–14.00 – ognisko– atrakcja dodatkowa
|
13.10–14.10 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn
|
13.10–14.40 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
14.10–14.30 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 14.10–14.30 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 14.20–15.50 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem | 14.50–15.50 – zajęcia edukacyjne „Uczymy się kaligrafii” – sala Młyn |
Grupa docelowa: 5-6 latki, szkoła podstawowa, klasy 1-3
Czas trwania: 60 min.
Gry i zabawy niosą ze sobą wiele wartości poznawczych. Rozwijają umiejętności manualne, uczą zasad współzawodnictwa, integrują i wychowują. Uczestnicy zajęć nie tylko poznają dawne, wiejskie zabawy, ale także będą mieli okazję sprawdzić swoją sprawność w grach i zabawach swoich przodków, takich jak: serso, ciuciubabka, chodzenie na szczudłach, toczenie obręczy i wiele innych. Lekcja odbywa się na terenie jednej z zagród.
LUB
Grupa docelowa: Szkoła podstawowa, klasy 1-3
Czas trwania: 60 min.
Lekcja odbywa się w zagrodzie chłopskiej z końca XIX w., w przydomowym ogródku i sadzie. Pozwala zapoznać uczestników z gatunkami kwiatów, ziół, warzyw i owoców uprawianych przez nasze prababcie. Podczas zajęć poruszana jest także tematyka segregowania odpadów i sposobów dbania o czystość środowiska. Lekcji towarzyszy zeszyt ćwiczeń zawierający zagadki i łamigłówki do samodzielnego rozwiązania.
Pakiet III | Pakiet IV |
9.30–10.00 – czynności organizacyjne | 9.30–10.00 – czynności organizacyjne |
10.00–10.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 10.00–10.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa |
10.30–11.30 – zajęcia edukacyjne „Gry i zabawy naszych dziadków” – w zagrodzie z Ostrowa lub na terenie wsi rzędowej warsztaty „W ogródku u babci” – zagroda z Ostrowa | 10.30–12.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
11.40–13.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
12.10–13.10 – zajęcia edukacyjne „Gry i zabawy naszych dziadków” – w zagrodzie z Ostrowa lub na terenie wsi rzędowej warsztaty „W ogródku u babci” – zagroda z Ostrowa |
13.20–14.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 13.20–14.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa |
Grupa docelowa: klasy 1-3
Czas trwania: 60 min.
Uczestnicy zajęć goszczą w zagrodzie wiejskiej z pocz. XX wieku. Poznają zwierzęta gospodarskie hodowane na wsi i budynki, w których mieszkały. Dowiadują się jak wyglądała codzienna praca w gospodarstwie chłopskim, a także jak należy segregować odpady, by zadbać o czystość środowiska. Lekcji towarzyszy zeszyt ćwiczeń zawierający zagadki i łamigłówki do samodzielnego rozwiązania.
LUB
Grupa docelowa: klasy 1-6
Czas trwania: 60 min.
Młodzi przyrodnicy nauczą się rozróżniać drzewa rosnące w parkach i lasach. Lekcja przybliży wygląd kwiatów i owoców wybranych gatunków drzew i krzewów, różnice w budowie liści drzew liściastych i iglastych, a nawet techniki pomiaru wysokości drzew. Uzupełnieniem ścieżki jest zeszyt ćwiczeń zawierający ilustracje, zagadki oraz zadania do wykonania w terenie. Ścieżkę można przebyć z instruktorem lub samodzielnie (wystarczy zakupić w kasie zestaw edukacyjny), co ułatwiają tabliczki znajdujące się na trasie.
Pakiet V | Pakiet VI |
10.30–11.00 – czynności organizacyjne | 10.30–11.00 – czynności organizacyjne |
11.00–11.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa | 11.00–11.20 – przejazd wozem po terenie ekspozycji – atrakcja dodatkowa |
11.30–12.30 – warsztaty „W zagrodzie u dziadka” lub na terenie parku dworskiego „Ścieżka przyrodniczo-edukacyjna w parku dworskim” | 11.30–13.00 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
12.40–14.10 – zwiedzanie ekspozycji z przewodnikiem
|
13.10–14.10 – warsztaty „W zagrodzie u dziadka” lub na terenie parku dworskiego „Ścieżka przyrodniczo-edukacyjna w parku dworskim” |
14.20–15.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa | 14.20–15.20 – ognisko – atrakcja dodatkowa |