Kontakt
  • Zmień kontrast
  • Zmniejsz rozmiar tekstu
  • Zwiększy rozmiar tekstu
  • Zobacz deklarację dostępności
logo-www-kolor-50logo-www-kolor-50logo-www-kolor-50logo-www-kolor-50
  • AKTUALNOŚCI
    • Najnowsze
    • Blog
    • Kalendarz wydarzeń
    • Wieści Muzealne online
    • Konferencje
    • Archiwum
  • DLA ZWIEDZAJĄCYCH
    • Muzeum godziny bilety
    • Wirtualne spacery
    • Bilety
    • Regulamin zwiedzania
    • Informacje dla osób z niepełnosprawnościami
    • Oferta noclegowa
    • Gastronomia
  • EDUKACJA
  • O MUZEUM
    • Historia
    • Zbiory cyfrowe
    • Nagrody
    • Projekty i inwestycje
    • Biblioteka
    • Wydawnictwa – sklep
    • Partnerzy
    • Kariera
  • USŁUGI DODATKOWE
    • Informacje dla Wystawców
    • Wynajem obiektu i terenu
      • Kościół z Drążdżewa
      • Sale konferencyjno-szkoleniowe
      • Piknik
      • Organizacja ogniska
    • Wóz, bryczka, kulig
    • Szkółka jeździecka
    • Jazda w siodle
  • BILETY
  • BIP
  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
  • Mapa strony
0

Wóz konny

  • Strona główna
  • Aktualności
  • Blog
  • Wóz konny
Wykład o przysłowiach w malarstwie Pietera Bruegla Starszego
14 marca 2024
muzeum wsi mazowieckiej w Sierpcu
Kasa nr 2 otwarta od 18 marca 2024 r.
18 marca 2024
15 marca 2024
Kategorie
  • Blog
Tagi

Wóz drabiniasty ze snopkami zbóż

Wóz konny, nazywany fura lub furmanka to pojazd zaprzęgowy używany głównie w gospodarstwach rolnych do transportu różnych towarów, środków produkcji oraz ludzi.

Pierwsze wzmianki na temat używania wozów czterokołowych na ziemiach Polski datowane są między VII a X wiekiem. Liczne znaleziska z XII i XIII wieku potwierdzają używanie wozów dwuosiowych z kołami szprychowymi. Na przełomie XIII i XIV wieku znano już zaprzęgi jedno- , dwu- , a nawet czterokonne. [1]

W Polsce najbardziej rozpowszechnionymi były czterokołowe wozy robocze. W zależności od regionu różniły się między sobą szczegółami konstrukcyjnymi, ale zasadnicze elementy były takie same. Wozy zbudowane były z podwozia i nadwozia. Podwozie składało się z części przedniej i tylnej, połączonych przegubowo rozworą, dzięki czemu można było regulować długość wozu. W zależności od przeznaczenia wozy czterokołowe posiadały różne nadwozia: skrzyniowe, drabiniaste i platformy. O tej różnorodności wozów pisał w XVIII wieku Krzysztof Kluk:

„Wozy w rolnictwie wielorakie  są potrzebne. Wozy do wożenia gnoiow, dwa boki z desek mają: na boku lewym deski są przymocowane, na prawym wyimuią się dla wyrzucenia gnoiu. Wozy do wożenia zboża w snopkach, siana, mają drabie szersze od drabin, lecz rzadszych szczeblow. Wozy do różnego wożenia są półkoszkowe.”[2]

Wozy skrzyniowe nazywane: kasty, gnojarki i skrzynie, miały burty złożone z 2-3 desek, połączonych poprzecznymi listwami. Dno skrzyni stanowiła, dennica. Wczesną odmianą skrzyń były dłubanki drążone z pni drzew, podobnie jak np. czółna. Wozy skrzyniowe służyły do wywożenia nawozu, zwożenia ziemniaków, zboża i innych materiałów sypkich. Mogły również służyć jako wozy wyjazdowe, wówczas zakładano starannie wykonane burty oraz siedzenie. Początkowo w formie worka wypełnionego słomą albo wiązki siana przykrytych kilimem. Później wstawiano siedzisko w formie drewnianej skrzynki, którego wnętrze służyło do przechowywania torby z obrokiem.[3]

Nadwozie wozów drabiniastych składało się ze spodu, czyli dennicy i dwóch burt – drabi, wykonanych z dwubelkowej ramy tzw. mieczy z poprzecznymi, cienkimi szczeblami z drewna brzozowego. Do prac codziennych używano drabin mniejszych, większe zakładano do zwożenia siana i kop zboża z pola. Drabiny zakładano na kłonice, które były krótsze niż szerokość drabin i wzmacniano luśniami. Wóz drabiniasty po odpowiednim przystosowaniu mógł służyć również jako wyjazdowy. W tym celu pomiędzy drabiny wkładano kosze lub półkosze plecione z wikliny czy korzeni sosnowych lub świerkowych, zajmujące całą długość wozu lub nieco ponad jej połowę. Wozy takie nazywano koszami, półkoszami i wasągami. Służyły przede wszystkim do wyjazdów do miasta, do kościoła i dalszych podróży. Wasągi były często ozdabiane okuciem. Posiadały stopnie do wsiadania i ławki z oparciem. Niektóre z nich upodabniały się do szlacheckich kolas i w pewnych okresach świadczyły o wyższej społeczno-ekonomicznej pozycji właściciela.[4]

Wozy platformowe spotykane były głównie w zachodniej oraz północnej Polsce i służyły do zwożenia słomy lub siana. Platforma wykonana była z ramy złożonej ze zbitych w czworobok belek, pod którą przybijano od spodu równolegle do dłuższego boku żerdzie. Ramę wypełniano przez przybicie do niej dranic lub drążków. Nadwozia platformowe nie posiadały burt.

Wozy używane w Polsce posiadały koła należące do typu promienisto-szprychowych. Koła przednie były nieco niższe od tylnych, co ułatwiało zwierzętom ciągnięcie wozu. Składały się one z obodu wyciętego z jednego fragmentu drewna lub też z 5-6 dzwon. Wykonywano je głównie z drewna dębowego, leszczyny czy jesionu. Koła obodowe tzw. bose, wzmacniano przez nałożenie żelaznej obręczy. Na dużym obszarze Polski zanikły dopiero na przełomie XIX i XX wieku. [5]

Osie w kołach początkowo były drewniane, które wskutek ciągłego tarcia szybko się ścierały i okropnie skrzypiały, dlatego zaczęto obijać je kawałkami blachy, albo skórą bydlęcą. Do smarowania drewnianych osi służył dziegieć. Każdy woźnica, który wybierał się w dalszą podróż, zabierał ze sobą „maźnicę”, specjalne klepkowe naczynie z ową mazią. Natomiast na Podlasiu i Mazowszu mówiono złośliwie, że chłop jadący latem takim wozem przez las zbierał maślaki i wkładał je w piasty, żeby nasmarować osie.[6]

Na przełomie XIX i XX wieku rozpowszechniły się całkowicie żelazne osie, co było skutkiem wprowadzenia również żelaznych buks produkcji fabrycznej.

W latach 20-tych XX wieku zaczęto stosować koła fabryczne ogumione. Ponieważ były one zbyt drogie, częściej nakładano na zwykłe obody gumowe pasy. Koła ogumione rozpowszechniły się w Polsce dopiero od połowy XX wieku.

 

Opr. Danuta Krześniak

 

Bibliografia

  1. Pokropek; Etnografia. Materialna kultura ludowa Polski na tle porównawczym, PWN Warszawa 2023, s. 530-534
  2. Żywirska Puszcza Biała jej dzieje i kultura1,Warszawa 1973, s.173
  3. Kluk, Roslin potrzebnych, pozytecznych, wygodnych, osobliwie kraiowych albo które w kraiu uzyteczne być mogą utrzymanie, rozmnożenie, zażycie. Tom 3 z figurami, O rolnictwie, zbożach, łąkach, chmielnikach, winnicach i roslinach gospodarskich, Drukarnia Pijarów Warszawa 1781, s.120
  4. Drewek Kultura Ludowa Mazurów i Warmiaków, Wrocław 1976, s.302-303

 

[1] Marczyk M. Komentarze do Polskiego Atlasu Etnograficznego, PTL Wrocław 1997, s.163

[2] K. Kluk, Roslin potrzebnych, pozytecznych, wygodnych, osobliwie kraiowych albo które w kraiu uzyteczne być mogą utrzymanie, rozmnożenie, zażycie. Tom 3 z figurami, O rolnictwie, zbożach, łąkach, chmielnikach, winnicach i roslinach gospodarskich, Drukarnia Pijarów Warszawa 1781, s.120

[3] M. Żywirska  Puszcza Biała jej dzieje i kultura1,Warszawa 1973, s.173

[4] Marczyk M. Komentarze do Polskiego Atlasu Etnograficznego, PTL Wrocław 1997, s.1181-184

[5] R. Drewek Kultura Ludowa Mazurów i Warmiaków, Wrocław 1976, s.302

[6] M. Pokropek; Etnografia. Materialna kultura ludowa Polski na tle porównawczym, PWN Warszawa 2023, s.530

 

Wóz na gumowych kołach
Wóz na drewnianych kołach
Wóz drabiniasty
Wóz drabiniasty ze snopkami zbóż

Podaj dalej

Podobne wpisy

brona żelazna - esowata fot. D. Krześniak

13 czerwca 2025

Brona – jedno z najważniejszych narzędzi w rolnictwie


Czytaj dalej
8 czerwca 2025

Wołowe wesele


Czytaj dalej

System muzealny Muza; www.muza.mobilems.pl ;MWM/E 10625;;fot. Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu

2 maja 2025

Święty Florian


Czytaj dalej
4122500
Total
Visitors
Strony internetowe i pozycjonowanie Google
  • BIP
  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
  • Mapa strony
0
  • Brak dostępnych tłumaczeń dla tej strony
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.OK